Prediction and Evaluation of Rock Mass Condition by Seismic Profiling Method in Tunnel

터널내 탄성파 탐사를 이용한 전방 지질 예측 및 평가

  • 이종만 (한국도로공사 대구-포항 건설사업소) ;
  • 곽현준 (한국도로공사 대구-포항 건설사업소) ;
  • 김영근 (주)대우건설 기술연구소) ;
  • 백기현 (주)대우건설 기술연구소) ;
  • 조철현 ((주)지하정보기술)
  • Published : 2001.09.27

Abstract

It is very important to survey in construction for acquiring informations about geological structure which influence the tunnel construction. Usually, TSP(Tunnel Seismic Prediction) one of the seismic survey method in tunnels in Korea has been used for prediction of geological condition ahead of tunnel face, but in this study HSP(Horizontal Seismic Profiling) was used. As a result of field application, we predicted that there exist rock discontinuity such as fault, joints and bedding planes. In addition, RMR value from rock mass evaluation coincided with that from seismic survey for rock condition. We compared with rock classifications and evaluation results for proving.

터널 시공에 영향을 주는 지질구조에 대한 정확한 정보를 얻기 위해서는 시공 중의 탐사기법이 중요한 역할을 한다. 국내에서 막장 전방 지질조건을 예측하기 위한 터널내 탄성파 반사법 탐사로는 TSP(Tunnel Seismic Prediction)법을 주로 적용했으나, 본고에서는 HSP(Horizontal Seismic Profiling)법을 수행하였다. 현장 적용결과 소규모의 불연속면의 존재가 예측되었으며, 또한 지반 조사에서 추정된 RMR 값과 터널내 반사법 탐사를 통하여 얻은 암반조건과 거의 일치하는 결과를 얻었으며, 시공 중 평가되는 암반 분류 및 평가 결과와 비교 검증하였다.

Keywords