Fast Visualization of Soft Objects Using Interval Tree

인터벌트리를 이용한 소프트 물체의 빠른 가시화

  • 민경하 (이화여자대학교 컴퓨터 그래픽스 및 가상현실 연구 센터) ;
  • 이인권 (아주대학교 미디어학부) ;
  • 박찬모 (포항공과대학교 전자계산학과)
  • Published : 2001.03.01

Abstract

We present a scheme and a data structure that decompose the space into adaptive-sized cells to improve the visualization of soft objects. Soft objects are visualized through the evaluation of the field functions at every point of the space. According to the propsed scheme, the affecting soft objects for a point in the space is searched through the data structure called interval tree based on the bounding volume of the components, which represent a soft object whose defining primitive(skeleton) is a simple geometric object such as point or line segment. The bounding volume of each component is generated with respect to the radius of a local field function of the component, threshold value, and the relations between the components and other neighboring components. The proposed scheme can be used in many applications for soft objects such as modeling and rendering, especially in interactive modeling process.

소프트 물체 가시화 방법의 개선을 위해, 크기가 적응 분할되는 셀들로 공간을 분할 하는 방법과 자료 구조를 제안한다. 소프트 물체의 가시화를 위해서는 필드 함수 값을 공간상의 모든 점들에서 구할 수 있어야 한다. 본 논문에서는 주어진 한 점에 영향을 미치는 소프트 물체들을 인터벌 트리 (interval tree)라는 자료구조를 검색함으로써 계산할 수 있다. 인터벌트리는 물체들의 제한 용적 (bounding volume)에 기반하며, 점이나 선분들과 같은 단순한 뼈대 (skeleton)로부터 생성된 소프트 물체를 나타내고 있다. 각 구성 컴포넌트 (componet)의 제한 용적은 국지 필드 함수의 반경, 한계 값 (threshold value), 이웃한 컴포넌트들과의 관계 등으로부터 계산된다. 제안된 방법은 소프트 물체의 모델링이나 렌더링 등의 많은 응용에 사용될 수 있으며, 특히 대화형 모델링 과정에 유용하다.

Keywords