Journal of Digital Contents Society (디지털콘텐츠학회 논문지)
- Volume 2 Issue 2
- /
- Pages.191-197
- /
- 2001
- /
- 1598-2009(pISSN)
- /
- 2287-738X(eISSN)
Design of Web-Based Digital Contents for Cyber University
Cyber 대학을 위한 Web 기반 컨텐츠 설계
Abstract
The cyber university, which authoring systems for digital contents using multimedia technologies ate used for its courses, is highlighted to be a promising alternative for the current off-line education system. As the demand for the authoring system is constantly increasing, many systems, which emphasize the developers' convenience only, are currently used. Since the generated digital contents using these systems are failed to draw the learners' active interaction with contents, the new authoring system is expected to be existed. This paper presents, develops, and implements the new contents authoring system by using programing languages and/or software tools based on the storyboard. The presented, developed, and implemented system mimics the face-to-face education in off-line system, induces the users' active interaction with contents, and the effective evaluation system to the users.
멀티미디어 기술을 활용한 컨텐츠 제작 시스템은 기존의 Off-Line 교육 시스템을 대체할 유력한 대안으로 각광을 받고 있는 실정이고, 따라서 그 수요는 급속하게 증가하고 있다. 수요의 급증에 따른 많은 컨텐츠 제작 시스템이 개발, 사용되고 있으나, 기존 시스템들은 컨텐츠 개발자의 편의성만 강조되어져 왔다. 이 시스템을 사용하여 제작된 가상 강좌들은 학습자들이 수동적으로 컨텐츠를 보도록 강요받아져, 자기의 의지를 전혀 반영할 수 있는 여지를 주지 못하는 방식으로, 컨텐츠의 효율적인 전달 및 평가 등에 많은 면에서 문제점들을 안고 있다. 본 논문은 가상대학교를 위한 컨텐츠 개발에 있어, Storyboard를 이용하여 이루어지는 컨텐츠 구성 방법과, Storyboard에 적시된 효과들을 극대화하여 구현할 컨텐츠 개발 방법을 제안하고, 이 제안에 따른 실제 개발 방법을 제시하고, 그 개발 방법에 따른 실제 개발 사례를 보여 주고자 한다. 본 논문이 제안, 구현 개발한 기법은 컨텐츠 강의자의 면대면 강의 효과를 최대한으로 프로그램하고, 학습자의 능동적인 참여를 유도하고. 또한 학습자의 지속적인 평가를 가능하게 하였다.
Keywords