High School Students' Views about Learning and Knowing of Science

고등학생의 과학학습관

  • Published : 2001.03.30

Abstract

While previous studies have recognized and have researched the resistance of students' scientific conception to change and the difficulty of the change of a conception's status, few have investigated the idea of conceptual ecology as a context of conceptual change learning, including the role that affective and motivational aspects might play when students are exposed to conceptual change learning, The present study was conducted to describe in detail high school students' views about learning and knowing science by summarizing of students' conceptual ecologies. The study was interpretive, using multiple data sources to achieve a triangulation of data. Three students from a public high school for boys serve as cases representative of students' views about learning and knowing science. Students' enthusiasm to pursue science was closely connected to their views about learning and knowing science. Students' views about learning and knowing science are influenced by their views regarding science and science class including the nature of knowledge, learning, and their epistemological commitments, They influence students' self-efficacy and motivation on learning science.

이 연구는 개념생태 구성요소 중 학습자가 지닌 동기 심리적 관점의 측면에서 수행되었다. 즉 학습자가 학습동기와 관련하여 과학학습에 대한 개념을 어떻게 구성하고 있는가에 대하여 정성적인 방법으로 연구하였다. 수도권에 소재한 '가나' 고등학교 2학년 학생 3명의 사례를 제시하였다. 연구의 신뢰도와 타당도를 위하여 자료의 수집과 분석 의 전과정 동안 삼각측정법을 사용하였다. 면담, 직접 및 간접 관찰, 문서를 통한 자료 수집을 하여 분석한 후, 사례 연구를 하였다. 연구 결과, 학습자들의 과학 학습에 대한 열정은 과학 학습에 대한 관점과 관련되는 것으로 나타났다. 과학 학습에 대한 학습자들의 관점은 지식의 본성, 학습의 본성, 인식론적 확신 근거를 포함한 과학 및 과학 수업에 대한 관점에 영향을 받았다. 이러한 과학학습관은 학습자들의 자아 효능과 과학학습 동기에 영향을 주는 것으로 보여진다.

Keywords