A Comparative Analysis and Improvement of the Fractional Distillation Experiments in the Middle School Science Textbooks

중학교 과학 교과서 분별 증류 실험의 비교 분석 및 개선

  • Ryu, Oh Hyun (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Choi, Moon Young (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Song, Ju Hyun (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Kwon, Jung Geun (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Paik, Seoung Hey (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Park, Kuk Tae (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education)
  • 류오현 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 최문영 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 송주현 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 권정근 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 백성혜 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 박국태 (한국교원대학교 화학교육과)
  • Published : 20011000

Abstract

The purpose of this study was to find out the problems on the fractional distillation experiments in the middle school science textbooks based on the 6th curriculum and to suggest an efficient experiment method for the middle school students. The first step was the classification of the experiments in 8 science textbooks according to heating apparatus and liquid mixtures. The second step was doing each experiment 3 times followed by the experimental process in the textbooks. The third step was developing the alternative experiments for solving the problems found in the second step. The heating method used in the alternative experiments were direct heating, oil bath, and heating mantle. The results of the second step showed that the direct heating experiment of branched round flask was more close to the theoretical prediction than the experiment of water bath heating of branched test tube. Also the direct heating experiment of thermally insulated branched round flask was better than the result of the experiment which was not insulated. The results of the third step showed that the experiment using heating mantle regulated heating power by observing the temperature of distillate gave the closest result to the theoretical prediction. From the above results, it is concluded that the experiment using branched test-tube with water bath heating is not adequate for the fractional distillation and an alternative experiment using insulated branched round flask with heating mantle regulated heating power during experiment is recommended.

이 연구의 목적은 제 6차 교육과정에 의한 중학교 1학년 과학 교과서 분별 증류 실험의 문제점을 파악하고, 중학생들이 분별 증류 실험을 능률적으로 수행할 수 있는 실험 방법을 제시하고자 하는 것이다. 이를 위한 첫 번째 단계로서 현재 사용되고 있는 8종의 과학 교과서를 분별 증류 실험 장치와 액체 혼합물의 종류에 따라 6가지로 분류하였다. 두 번째 단계로서 액체 혼합물을 가열 방법에 따라 직접 가열과 물 중탕 가열로 나누어 교과서 실험과정에 따라 같은 실험을 세 번 실시하였다. 세 번재 단계로서 실험 결과의 문제점을 해결하기 위한 대안 실험을 실시하였다. 대안 실험에서는 알코올 램프로 직접가열 하는 방법과 기름 중탕으로 가열하는 방법, 그리고 가열 맨틀을 사용하여 가열하는 방법을 사용하였다. 연구결과, 가지달린 둥근 플라스크를 직접 가열하는 실험 결과가 가지 달린 시험관을 물 중탕으로 가열하는 실험 결과보다 이론적인 결과에 근접하였다. 그리고 가지 달린 둥근 플라스크를 직접 가열하는 실험에서 플라스크 윗 부분을 보온해 주는 실험이 보온하지 않은 실험보다 실험 결과가 더 나았다. 대안 실험에서는 액체 혼합물의 증류 온도 증가를 보면서 가열 맨틀의 가열 온도를 올려 준 실험의 결과가 이론적인 결과에 가장 가까웠다. 이러한 연구 결과로부터 가지 달린 시험관을 물 중탕으로 가열하는 분별 증류 실험장치는 탐구실험 수업에 부적절한 것이므로 개선이 요구되며, 중학교 과학실 여건을 고려할 때, 액체 혼합물의 증류 온도 증가를 보면서 가열 맨틀의 가열 온도를 변화시키는 분별 증류 실험이 가장 능률적인 방법임을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 한국초등과학 교육학회지 v.14 김희백;김도욱
  2. International Journal of Science Education v.18 White, R. T.
  3. Training teachers to teach effective in the laboratory science education v.73 Tamir, P.
  4. 생물 교육 v.9 정완호
  5. 대한화학학회지 v.43 김효진;김위규;박현주
  6. 한국교육개발원 연구 보고서, PR95-17 한국교육개발원
  7. Laboratory Experiments in Oranic Chemistry(7th ed.) Adams, R.;Johnson, J. R.;Wilcox, Jr. C. F.
  8. 화학교육 v.24 이무상;여수동;여환진;배준웅;이광필;이우봉;천영숙;남상대
  9. 화학교육 v.23 송호봉;차기성
  10. 중학교 과학Ⅰ 권재술;김범기;최병순;현종오;이길재;임건일;정진우;이연우;홍성일
  11. 중학교 과학Ⅰ 박봉상;서정쌍;박희송;김윤우;정대영;허성일;서광호;최병수
  12. 중학교 과학Ⅰ 정창희;이원식;강만식;이인규;송희성;윤홍식;이금휘;한인섭;박은호;문찬호;윤용
  13. 중학교 과학Ⅰ 공구영;김진규;이광만;허동;김택종;정문호;이기성;김병국;안태근;김영국;김수웅;정익현;박병훈
  14. 중학교 과학Ⅰ 송인명;이춘우;오제직;최석남;박영철;문형태;우영균;곽종흠
  15. 중학교 과학Ⅰ 강영희;조완규;권숙일;나일성;소현수;조희구;이민호;윤길수;하효명;서평웅;김종권;이영만;목창수
  16. 중학교 과학Ⅰ 김시중;정완호;한복수;우종옥;이종면;임경배;정근화;민경덕;구창현;이광석;최돈형;김벼욱;이상진;박범익
  17. 중학교 과학Ⅰ 우규환;홍종배;안태인;권병구;진황운;손영진;이팽윤;전성용
  18. 화학교육 v.27 백성혜