High School Students’ Problem-Solving Strategy-Performing Ability Measured by an Essay-Type Test

서술형 검사로 측정한 고등학생의 문제 해결 전략 수행 능력

  • 전경문 (서울대학교 사범대학 화학교육과) ;
  • 안충희 (광신고등학교) ;
  • 노태희 (서울대학교 사범대학 화학교육과)
  • Published : 20010800

Abstract

In this study, high school students' problem-solving strategy-performing ability was measured by an essay-type test. The relationship between students' logical thinking ability and strategy-performing ability was also investigated. Four classes (N=187) were selected from two high schools in Seoul, and the strategy performance ability test and the Group Assessment of Logical Thinking (GALT) were administered. Evaluation scheme for strategy-performing ability consists of 7 subcategories - understanding given of problems, recalling related law, setting up subgoals, deriving physical quantities, logical progress, mathematical execution, and reviewing. The intercoder agreement for scaling was .92, which indicated substantial strength of agreement. The results revealed that students' ability of understanding given of problems and mathematical execution was relatively high. However, their ability of setting up subgoals and reviewing was very low. The total scores of the strategy performance ability test and all of the scores of each subcategory were significantly correlated with the GALT scores.

본 연구에서는 서술형 검사를 이용하여 고등학생의 문제 해결 전략 수행 능력을 측정하고, 논리적 사고력과 전략 수행 능력 사이의 관계를 조사하였다. 서울시에 소재한 두 고등학교에서 4학급(N=187)을 선정한 후, 전략 수행 능력 검사와 논리적 사고력 검사를 실시하였다. 전략 수행 능력의 채점틀은 7개 하위 범주-문제의 조건 파악, 관련 법칙 회상, 하위 목표 설정, 물리량 유도, 수리적 수행, 논리적 전개, 검토-로 구성하였다. 채점에 대한 신뢰도는 분석자간 일치도 .92로 확인하였다. 연구 결과, 학생들의 조건 파악 능력과 수리적 수행 능력은 비교적 높으나, 하위 목표 설정 능력과 검토 능력은 저조한 것으로 조사되었다. 전략 수행 능력 검사의 전체 점수 및 하위 범주별 점수는 논리적 사고력과 유의미한 상관을 나타내었다.

Keywords

References

  1. 과학과 교육 과정 교육부
  2. Journal of Research in Science Teaching v.28 Bunce, D. M.; Gabel, D. L.; Samuel, J. V.
  3. Journal of Research in Science Teaching v.23 Bunce, D. M; Heikkinen, H.
  4. Journal of Research in Science Teaching v.34 Noh, T.; Scharmann, L. C.
  5. Journal of Research in Science Teaching v.27 Tingle, J. B.; Good, R.
  6. 한국과학교육학회지 v.21 노태희;전경문
  7. School Science and Mathematics v.90 Friedel, A. W.; Gabel, D. L; Samuel, J.
  8. School Science and Mathematics v.95 Berenson, S. B.; Carter, G. S.
  9. 한국과학교육학회지 v.17 노태희;전경문
  10. Journal of Research in Science Teaching v.21 Larkin, J. H.; Rainard, B.
  11. 중학교 과학과 수행평가 시행 방안 및 자료 개발 연구 이양락;김주훈;유준희;홍미영;허경철
  12. Journal of Research in Science Teaching v.34 Huffman, D.
  13. What research says to the science teacher: Problem solving Woods, D. R. In.(Gabel, D. L., Ed.)
  14. 화학교육 v.23 노태희;전경문
  15. Journal of Research in Science Teaching v.24 Chandran, S.; Treagust, D. F.; Tobin, K.
  16. 대한화학회지 v.44 노태희;전경문;한인옥;김창민
  17. Journal of Research in Science Teaching v.22 Niaz, M.; Lawson, A. E.
  18. 한국과학교육학회지 v.16 노태희;전경문;한인옥;김창민
  19. American Journal of Physics v.60 Heller, P.; Keith, R.; Anderson, S.
  20. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching The construction and validation of Group Assessment of Logical Thinking (GALT) Roadrangka, V.; Yeany, R. H.; Padilla, M. J.
  21. Journal of Chemical Education v.70 Bunce, D. M.; Hutchinson, K. D.
  22. Journal of Research in Science Teaching v.23 Dalby, J.; Tourniaire, F.; Linn, M. C.
  23. 한국과학교육학회지 v.16 노태희;임희준
  24. Journal of Research in Science Teaching v.29 Shayer, M.; Adey, P. S.
  25. 한국과학교육학회지 v.20 전경문;서인호;노태희