The Problems of Science Textbook Contents Related to Element and Atom in the Viewpoint of Science History

원소와 원자 개념에 대한 과학 교과서 진술의 문제점 분석. 과학 개념의 역사적 변천을 중심으로

  • Paik, Seoung Hey (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Ryu, Oh Hyeon (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Kim, Dong Uk (Taegu National University of Education) ;
  • Park, Kuk Tae (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education)
  • 백성혜 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 류오현 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 김동욱 (대구교육대학교) ;
  • 박국태 (한국교원대학교 화학교육과)
  • Published : 20010800

Abstract

This study aimed to analyze the evolution of general ideas concerning the element and the atom. In the scientific viewpoint, the modern idea of the element has been variously revised by the ancient Greeks, Boyle-Lavoisier, and Dalton. The definition of the atom was confused with that of the element from the ancient Greecian era to Lavoisier's era. The definition was also changed by Dalton and Rutherford. An analysis of the definitions of element and atom as presented in science textbooks for secondary school students and in general chemistry textbooks revealed that these definitions from diverse eras are confusing and inadequately explicated. The definition presented in one textbook was contradictory to the definitions in other textbooks. This tendency has been sustained in the textbooks from the 4th to 6th science curriculum. Therefore, we need to clarify the definitions of element and atom in order to help the students gain a better understanding of these scientific concepts.

이 연구의 목적은 원소와 원자에 관련된 개념의 과학사적 변천과정을 분석하는 것이다. 과학적 관점에서 볼 때, 고대 그리스 시대부터 보일과 라부아지에 시대, 돌턴 시대, 그리고 현대까지 원소의 개념은 다양한 변화를 겪었다. 원자의 정의는 고대 그리스시대부터 라부아지에 시대에 이르기까지 원소의 개념과 혼동되어 왔다. 또한 이 정의는 돌턴과 러더퍼드에 의해서도 변화되었다. 원소와 원의의 정의에 대한 중등학교 과학 교과서와 대학교 일반화학 교재의 정의는 다른 교과서의 정의와 상반되는 것으로도 분석되었다. 이러한 경항성은 4차 과학교육과정부터 6차 과학교육과정까지 지속되었다. 따라서 우리는 원소와 원자의 개념을 보다 명확하게 정의하여 학생들이 과학적 개념을 더 잘 습득할 수 있도록 도울 필요가 있다고 본다.

Keywords

References

  1. 대한화학회지 v.25 no.4 강대훈;백성혜;박국태
  2. 대한화학회지 v.43 no.3 한유화;강대훈;심일호;백성혜;박국태
  3. 한국교원대학교 박사학위논문 고등학교 지구과학 교육과정 기본모형 연구 이규석
  4. 대한화학회지 v.43 no.5 김효진;김위규;박현주
  5. 연구보고 PR95-17 교과서 정책과 내용 구성 방식 국제 비교 연구 한국교육개발원
  6. 화학교육 v.21 no.4 백성혜;한재영;채우기;이정희;강보인;여상인
  7. 한국교원대학교 박사학위논문 논리적 사고력과 과학탐구 기능요소의 위계적 분석 임청환
  8. ISM 구조학습법 佐藤降 博
  9. Journal of Research in Science Teaching v.20 Griffiths, A. K.; Kass, H.; Cornish, A. G.
  10. Methods of Validating Learning Hierarchies with Applications to Mathematics Learning Ekstrand, J. M
  11. The Ordering Analytic Approach to Hierarchial Analysis Bart, W. M.
  12. School Science Review v.59 Gower, D. M.; Daniel, D. J.; Lioid, G.
  13. Research in Education v.12 Seddon, G. M.
  14. Journal of Research in Science Teaching v.7 Okey, J. R.; Gagne, R. M.
  15. 한국생물교육학회지 v.21 no.1 정완호;최돈희
  16. 공주대학교 석사학위논문 초 · 중 · 고등학교 지구과학 실험의 연계성 분석 유영근
  17. 이화여자대학교 석사학위논문 중등학교 과학교과서의 연계성 고찰 김대영
  18. 화학교육 v.15 no.2 박종윤
  19. 서울대학교 석사학위논문 초 · 중등 천문 교육 내용간의 연계성 고찰 진수경
  20. 화학교육 v.12 no.1 한병희
  21. Science Education v.75 no.1 Sequeiria, M.; Leite, L.
  22. 공주사범대학 과학교육연구 국민학교 및 중학교의 과학과 교육과정의 연계성에 관한 연구 송인명;유영균;김천중
  23. Journal of Research in Science Teaching v.23 no.7 Wandersee, J. H.
  24. 고려대학교 석사학위논문 과학교육과정의 과학사 교육 개선에 관한 연구 이안태
  25. 한국교원대학교 석사학위논문 과학사교육에 대한 과학교사들의 인식조사 정현례
  26. 연세대학교 석사 학위논문 과학사의 도입을 통한 현행 중등학교 과학 교육 과정의 개선 홍진기
  27. 화학교육 v.22 no.2 류진숙;서정쌍;김도욱
  28. Science Teaching v.29 no.5 Solomon, J.
  29. 이화여자대학교 석사학위논문 과학사를 이용한 수업이 중학생의 과학과 관련된 태도에 미치는 영향 김은선
  30. 한국과학교육학회지 v.15 no.3 이선경;김우희
  31. 한국초등과학교육학회지 v.15 no.2 조양숙;이도순;김도욱
  32. 서울대학교 석사학위논문 과학사 프로그램의 개발 및 중학교 과학수업에서의 적용 효과 류미현
  33. Science Education v.84 no.1 Irwin, A. R.
  34. 과학사 신론 김영식;임경순
  35. 화학사 이길상
  36. 과학의 역사 Ⅰ 박성래
  37. 화학의 역사 오진곤
  38. 세계과학문명사 Ⅱ Ronan, C. A.
  39. 화학의 역사 오진곤
  40. 자연과학개론 김희준
  41. 중학교 2학년 과학 교사용 지도서 김순식;이보열;오수량;정해문;홍창표;이범홍;양교석;안희수
  42. 일반화학 Ebbing, D. D.;Wrighton, M. S.
  43. 세계자연과학사 대계 V2 김정흠;김용운;나일성;맹광호;민영기;박성래;박승재;박익수;박태규;이상만;전상운;조완규
  44. 과학의 역사적 이해 송진웅
  45. 일반화학 제 3판 Masterton, W. L.;Hurley, C. N.
  46. 일반화학 Zumdahl, S. S.
  47. Chemistry Birk, J. P.
  48. Science Education v.79 no.2 Jensen, M. S.; Finley, F. N.