Abstract
An instructional model using multiple analogies according to component process (MACP) was designed on the vasis of schema theory and comornent process theory in analogical reasoning. This model has ? phases: introducting multiple analsgs, extracting multiple analogs, extracting common attributes of analogs, introducing target conanother context. Te instructional effects of this model upon students' conceptual understanding and learning motivation were compared with those of the Teaching-With-Analogy (TWA) and non-analogy instructions. Three classes of 8th grade were randomly assigned to MACP, TWA, and control group, respectively, Subjects were taught about chemical changes and reactions for 10 class hours. The ANCOVA results indicated that the scores of the conceptions test for the MACP group were significantly higher than for the control graup. However, no significant differences were found among the three groups in the test scores of learning motivation.
비유 추론의 도식 이론과 요소 과정 이론을 바탕으로 다중 비유를 요소 과정에 따라 사용한 MACP 수업 모형을 고안하였다. 이 모형은 다중 비유물 소개, 비유물의 공통 속성 추출, 목표 상황 제시, 비유물고 목표물의 대응, 목표 개념 도출, 다른 상황에서의 적용 등 6단계로 구성되었다. 이 모형의 교수 효과를 학생들의 개념 이해와 학습 동기의 측면에서 TWA 모형에 의한 수업 및 비유를 사용하지 않는 수업과 비교하였다. 중학교 2학년 3개 반을 선정하여 MACP 집단, TWA 집단, 통제 집단으로 무선 배치한 후, 화학 변화와 화학 반응에 대한 수업을 10차시 동안 실시하였다. 공변량 분석 결과, MACP 집단의 과학 개념 검사 점수가 통제 집단에 비해 유의미하게 높았으나, 학습 동기 검사 점수는 집단간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다.