A Study on Analysis of Problem and Method of Improvement about Cyber-Education (- Focusing on the Virtual Classes used by Internet -)

사이버 교육의 문제점 분석 및 개선 방안 연구 - 인터넷을 활용한 가상수업을 중심으로 -

  • 김종훈 (제주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박희영 (제주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2001.07.01

Abstract

It has been widely recognized that our educational system hasn't been able to keep up with the fast advancement of technological development. We can frequently meet the expression: students of twenty-first century and schools and teachers of nineteenth century. All the people in this country arouse their interest in education and exclaim as experts. However, there's no one to believe that the condition of education is improved. Currently, as internet is being delved into all parts of society, cyber education is being spread with rapid speed. I want to focus on some of the issues raised during the last two years from some of the institutions built on the internet using this new technology. This study will find the limits of cyber education with virtual class and suggest devices to overcome the faults.

지난 수 십년간의 급속한 사회발전에도 불구하고 교육은 항상 뒤쳐지는 분야로 인식되어 온 것이 사실이다. 우리는 21세기의 학생들과 19세기의 학교와 교사라는 말을 종종 들어오고 있다. 교육에 관해서는 전 국민이 관심분야이고 전문가인 듯 외치지만 교육의 현실이 나아졌다고 실감하는 사람들은 많지 않다. 이런 와중에 최근 몇 년간 인터넷이 사회의 전 분야를 파고들면서 사이버 교육이 상당한 속도로 확산되고 있다. 2년 간의 시범운영기관 동안 이루어졌던 가상수업을 중심으로 사이버교육의 문제점을 알아보고 이를 개선하기 위한 방안을 모색하고자 한다.

Keywords