A Study on the Push-based Distance Education System and Leveling Estimation Algorithm

Push 기반 원격교육 시스템과 수준별 문항평가 알고리즘에 관한 연구

  • 김원영 (공주대학교 멀티미디어 연구소) ;
  • 김치수 (공주대학교 멀티미디어 연구소) ;
  • 김진수 (건양대학교 정보통신공학부)
  • Published : 2001.08.01

Abstract

An educational system using computers was first conceptualized by Dr. Donald Bitzer in the University of Illinois in the late 1950s. Since the PLATO system was developed in 1961, multilateral research were made for the last 30 years. Especially, the development of Internet and Information Technology has contributed to the advancement of the distance education system. This system has greatly changed the existing educational paradigm, As the result, new education system is being realized, This study suggests a distance education system based on ‘push’ technique, which is a means of active information transmission, In this system, the ‘push’ technique is combined with the existing distance education system. Through the combination, learning contents can be provided for learners without connecting the DB on the Internet. In addition, the process of getting new information is real-timed operation. Also, the treatment of item; and the algorithm of level-based item evaluation are devised in consideration of various levels of learners, so that evaluation of items appropriate to the levels of learners can be accomplished.

컴퓨터를 이용한 교육 시스템은 1950년대 말 일리노이 대학의 Donald Bitzer박사에 의해 구상되어 1961년 PLATO 시스템이 개발된 이래 지난 30여년 동안 다각적인 연구가 이루어져 왔고, 특히, 인터넷과 정보통신 기술의 발달은 WWW기반의 원격교육 시스템의 개발과 발전을 진일보시켰으며, 이들 시스템들은 기존의 교육 패러다임을 변모시키는 새로운 형태의 교육체계 구현을 통해 교육 현장에 커다란 기여를 하고 있다. 본 논문은 WWW기반 기술 중 능동적 정보전달 방식인 Push 기술을 기존 원격교육 시스템에 접목하여 학습자가 인터넷의 학습 DB에 접속하지 않고도 학습 내용을 제공받을 수 있고, 새로운 학습정보를 실시간적으로 파악할 수 있는 Push 기반 원격교육시스템을 제안한다. 또한, 학습자의 다양한 수준에 맞는 문제의 처리와 문항 분석이 가능한 수준별 문항평가 알고리즘을 통해 학습자의 학습수준에 적합한 문항 평가 이루어지도록 설계하였다.

Keywords