Suggestions for the Improvement of the Family Income and Expenditure Survey

통계청 도시가계조사의 개선을 위한 몇 가지 제언

  • 최현자 (서울대학교 생활과학대학 소비자아동학부)
  • Published : 2001.06.01

Abstract

Survey is the most frequently used research method in consumer studies. Especially. most researches related to family economic behavior. one area of consumer studies. have been performed using the data of the Family Income and Expenditure Survey(FIES) conducted by National Statistic Bureau recently. To extend the usage of the RES. it was suggested that one-person household and rural and fisherian household should be included in the sample. Information on the income of the non-wage earners should be reported as well.

조사연구는 소비자학에서 가장 많이 사용되는 연구방법이다. 소비자학의 영역 중 가계경제영역에서는 특히 통계청의 도시가계조사자료를 이용한 연구가 활발히 수행되고 인다. 본고에서는 통계청에서 실시하고 있는 도시가계조사의 표본구성과 내용을 살펴보고, 여기에서 발견된 문제점을 수정ㆍ보완하여 가계의 경제행위를 설명하고 예측하는데 유용하게 사용될 수 있도록 조사대상의 범위를 단독가구와 농ㆍ어가로 확대하고 소득자료의 보고를 근로자 이외의 가구에 대해서도 시행하도록 제언하는 바이다.

Keywords