네트워크 가상환경의 성능향상을 위한 통신 및 서버 기술

Communication and Sewer Technologies for Performance Improvements in Networked Visual Environment

  • 심광현 (한국전자통신연구원 분산 VR 연구팀) ;
  • 양광호 (한국전자통신연구원 분산 VR 연구팀) ;
  • 박일규 (한국전자통신연구원 분산 VR 연구팀) ;
  • 김종성 (한국전자통신연구원 분산 VR 연구팀)
  • 발행 : 2001.12.01

초록

본 논문에서는 네트워크 가상환경을 위해 필요한 통신 및 서버 기술에 대한 기존의 연구결과들을 조사하고 성능향상을 위한 몇 가지 새로운 기술들을 제안하다. 특히, 대규모의 클라이언트들을 지원하기 위한 계층화된 클라이언트-서버 구조의 네트워크 토폴로지를 제안하고 가상환경내의 클라이언트에게 각각의 통신속도와는 상관없이 공평한 서비스를 제공해주기 위해서 시지연을 고려한 데드레커닝 알고리즘을 제안한다. 끝으로 본 기술을 적용한 몇 가지 예를 소개한다.

This paper investigates the previous research results on communication and server technologies for networked virtual environments and presents several new technologies to improve performance. Specially, a hierarchical client-server network topology to support numerous clients are presented and a dead-reckoning algorithm considering network latency to provide clients with fair service is also presented. Finally, several examples to confirm the proposed technologies are introduced.

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