An Empirical Study on Electronic Commerce Critical Success Factors and Electronic Commerce Management Skill Classification Framework Development

전자상거래 주요성공요인 경영기술분류 프레임웤 개발

  • Published : 2001.12.01

Abstract

EC(Electronic Commerce) reduces the middle love of business process and makes the gap doser between suppliers and consumers. EC also makes it possible to products and much more satisfaction to consumers reducing costs. Thus when we study EC, we need to consider business side of EC as well as its technical side. With that point, this study classifies the business factors of EC systematically. This study does not enumerate bits of the factors but present a business technology framework to analyze the mutual relations among the factors.

전자상거래는 비즈니스 절차의 중간 단계를 축소시키고 공급자와 소비자의 관계를 보다 가깝게 만들어 새로운 제품 및 서비스의 제공, 비용절감 및 고객만족의 증대와 산업의 구조를 재구성하는 역할을 수행하고 있다. 그러므로 전자상거래 연구는 기술적 측면뿐만 아니라 경영적 측면의 요인에 관한 연구가 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 전자상거래에 직접적으로 영향을 미칠 수 있는 경영기술 요인들을 체계적으로 분류하되 단순히 경영기술 요인을 나열하는 것이 아니라 상호 영향을 미칠 수 있는 요인들의 관계를 자세히 분석할 수 있는 경영기술분류 프레임웤(Framework)을 개발하였다.

Keywords