An Empirical Study on the Price Competition in Electronic Commerce

인터넷 전자상거래시장에서의 가격경쟁에 관한 실증적 연구

  • Published : 2001.09.01

Abstract

Electronic Commerce are facing on social upheavals by a rapidly advanced Open Network such as Internet, and the crest of a digital boom in the economic side for the 21th century. As the Internet develops into a robust delivery channel for commerce, it will be important to understand the characteristics of on-line markets. This paper addresses price competition in Internet Electronic Commerce by reviewing current academic research, discussing the implications of price competition, and proposing areas for future study.

21세기는 전자상거래 시장으로 대표되는 디지털 경제화의 물결과 인터넷으로 상징되는 Open Network 사회의 진전으로 격변의 양상을 띠고 있다. 이제 인터넷이 상거래의 새로운 딜리버리 채널로 발전함에 따라 온라인 채널의 특성에 대한 이해는 더욱 필요해지고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 인터넷의 등장으로 인한 전자상거래 시장에서의 가격경쟁에 대한 기존 연구를 고찰하고, 가격경쟁에 대한 실증 분석을 통해 향후 연구과제를 제안하고 있다.

Keywords