A Study on the Determinant Factors for Dining at Family Restaurant in Sunchon City

순천시의 훼밀리레스토랑을 이용하는 고객들의 외식결정요인에 관한 연구

  • 강종헌 (순천대학교 조리과학과)
  • Published : 2001.12.01

Abstract

The purpose of this study was to identify important selection attributes of customers for dining at family restaurants, and the determinant and predicting factors in customers' intentions of revisiting. A closed-ended questionnaire was used, and a systematic sampling approach was employed to survey a sample of customers in family restaurants. A total of 124 questionnaires were used for analysis among 300 distributed. Multivariate analysis(factor and regression analysis) was performed for 19 selection attributes measured on a five-point scale. A four-dimensional structure(harmonized decoration consistent service, valuable food, and attractive facility) was established from 19 selection attributes. The results of the study showed that three dimensions were significantly related with the customer's intention of revisiting. The dimension of consistent service had the greatest impact on customers' choice. It was clear that a family restaurant manager's emphasis on only one dimension to attract customers might not be as effective as applying a multi-dimensional strategy.

본 연구는 훼밀리레스토랑에서 외식의도에 부정적인 영향을 미치는 외식결정요인을 찾아내기 위하여 외식결정요인이 휘밀리레스토랑에서 외식의도에 미치는 영향을 분석하고자 했다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 선택설문항을 나열하고 하나를 선택하도록 하는 설문지를 통하여 고객의 훼밀리레스토랑에서 외식의도와 훼밀리레스토랑에서 외식할 때 속성들 각각의 영향이 측정되었다. 자료는 빈도분석, 요인분석, 신뢰성분석, 그리고 회귀분석을 이용하여 분석되었다. 요인분석을 이용하여 19개 속성들로부터 4개 차원구조들이 체계화되었다. 신뢰성분석을 통하여 4개 차원들에 대한 신뢰성이 높다는 것을 검증하였다. 회귀분석을 이용하여 분석된 결과는 다음과 같다. 먼저 4개 차원들 중에서 조화로운 장식을 제외한 일관된 서비스, 가치 있는 음식, 그리고 매력적인 시설이 훼밀리레스토랑에서 외식의도에 영향을 미치는 중요한 요인들이었다. 일관된 서비스 요인의 측면에서 직원의 유니폼을 제외한 영접, 정확한 코스음식제공, 그리고 환송이 훼밀리레스토랑에서 외식의도에 영향을 미치는 중요한 변수들이었다. 가치있는 음식 요인의 측면에서 음식농도와 풍미를 제외한 음식온도, 음식양, 그리고 음식질감이 훼밀리레스토랑에서 외식의도에 영향을 미치는 중요한 변수들이었다. 매력적인 시설 요인의 측면에서 시설요인을 구성하고 있는 4개 변수들 모두가 훼밀리레스토랑에서 외식의도에 영향을 미치는 중요한 변수들임이 발견되었다 4개 변수들 중에서 식당내부가 고객의 훼밀리레스토랑에서 외식의사결정에 가장 중요한 요인이었다. 이러한 결과는 훼밀리레스토랑들이 고객을 유치하기 위하여 하나의 차원만에만 행하는 노력이 다차원전략을 강구하는 것만큼 효과적이지 못하다는 것을 시사하고 있다. 전반적으로 순천시에 소재하고 있는 훼밀리레스토랑들은 포화된 음식점들과 경제성장의 악화로 인하여 심한 경쟁에 직면해 있다. 따라서 훼밀리레스토랑들은 적정수준의 시장점유를 확보하거나 높이기 위하여 운영전략과 마케팅전략을 한층 더 적극적으로 개선할 필요가 있다. 본 연구결과들은 순천시 훼밀리레스토랑들에게 새로운 통찰력을 제공하고, 자신의 서비스품질을 개선하고 경쟁력을 향상시킬 수 있는 기회를 제공할 수 있으리라 생각된다.

Keywords