A Study on Effects of Customer Satisfaction and Transaction Characteristics on Customers Relationship-Orientation

관계지향성에 대한 고객만족과 거래성향의 영향에 관한 연구

  • Published : 2001.01.01

Abstract

This study is to confirm how customers relationship-orientation toward the focal company has been constructed by what factors. The major factors are including the level of customer satisfaction and four components of transaction-characteristics like efficiency of decision making, inertia of decision making, information-seeking in store, and perceived risk. For testing of the hypotheses, customer survey has been conducted at four department stores and three discount stores in the Bundang Area. The sample size is 494. The result of the survey has indicated that customers relationship-orientation is influenced by customer satisfaction, efficiency of decision making, and inertia of decision making, but not by information-seeking in store and perceived risk. Further research has been needed for solving these conflicting results.

본 논문은 고객의 기업에 대한 관계지향성이 어떠한 요인에 의해 이루어지는지를 연구한 것이다. 보다 구체적으로, 고객의 관계지향성은 크게 고객만족 수준과 거래성향에 의해 영향을 받으며, 고객만족은 품질 불일치에 의해 영향을 받는다는 가설이 설정되었다. 여기서, 거래성향을 구성하는 요소는 거래상의 의사결정 효율성, 의사결정 관성, 점포 내 정보수집, 그리고 지각된 위험이다. 본 가설의 검증을 위해 분당 지역의 백화점과 할인점의 고객 494명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과, 고객의 관계지향성은 의사결정의 효율성, 의사결정의 관성, 고객만족에 의해 영향을 받으며, 고객만족은 품질 불일치에 의해 영향을 받는 것으로 나타났다. 그러나 점포 내 정보수집과 지각된 위험은 관계지향성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 향후 이에 대한 보다 심층적인 연구가 기대된다.