Signal Optimization Model Reflecting Alternative Use of Lanes for Left/Through Traffic at A Signalized Intersection

차로공동이용화를 위한 신호최적화모형 개발 연구

  • 신언교 ((주)용마엔지니어링 상무이사) ;
  • 홍성표 ((주)송현R&D 부설교통기술연구원 원장) ;
  • 김동녕 (단국대학교 토목공학과)
  • Published : 2001.06.01

Abstract

Signal optimization model for alternative use of lanes at a signalized intersection with an stop-line added backward was presented in this paper. The simulation results shot-ed that the traffic fed from the stop-line passed the intersection in each specified phasing interval for left and through traffic. The experimental results indicated that the proposed model was much superior to traditional signal optimization methodology in reducing delay, fuel consumption, and disutility index for delay and stops. The effects for reducing delay were greater than those for doing fuel consumption and disutility index due to the added stop-line. The proposed model is expected to alleviate traffic congestion at intersections, both which have no left turn pocket, and which have large left turn volume. The model is recommended to adapted for intersections spaced long among them with no near driveway.

본 연구에서는 신호등이 설치되어 있는 교차로에서 교통용량을 최대한 활용하고, 방향별 교통량에 부응하는 교통용량을 배분하기 위하여 교차로 후방에 정지선을 설치한 차로공동이용방안 및 이에 따른 혼합정수선형계획법의 신호최적화기법을 제시하였다. 시뮬레이션 결과에 의하면 부도로에서 주교차로와 후방 정지선 사이의 대기차량 저장공간으로 진입되는 직진과 좌회전 차량은 주교차로 해당 이동류 현시에 완전히 소거되어 모형의 안정성을 입증해주었다. 그리고 본 모형 적용으로 평균지체시간 46∼64%, 연료소모량 18∼32% 정도를 줄여주는 것으로 나타났다. 특히 교통량이 증가할수록 본 모형의 적용효과는 커지는 것으로 나타났다. 그리고 주교차로 후방에 수반되는 정지선의 영향으로 연료소모량 감소효과 보다 지체시간 단축효과가 큰 것으로 나타났다. 본 모형은 좌회전포켓 설치가 곤란한 교차로나 좌회전 교통량이 많은 교차로를 포함하여 혼잡이 심한 교차로(critical intersection)등에 적용할 경우 큰 효과가 기대되며, 세가로 등이 교차로로부터 멀리 떨어지고 교차로 간격이 큰 도로 등에 적용이 추천된다.

Keywords

References

  1. 대한교통학회지 v.6 no.2 교차로 방향별 차로공동이용 연구 김동영
  2. Ph. D. dissertation Development of Optimization Models for Signalized Intersections During Oversaturated Conditions Youngchan Kim
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  4. Road Research Technical Paper no.56 Traffic Signals Webster F.V.;Cobbe B.M.
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