A New Proposal of Pedestrian Signal Time

보행자 신호체계에 대한 새로운 제안

  • 박용진 (계명대학교 공학부 교통공학과) ;
  • 박종규 (도로교통안전관리공단 안전시설과장) ;
  • 손한철 (계명대학교 도시공학과 대학원) ;
  • 김종태 (대구지방경찰청 경비교통과 안전계장)
  • Published : 2001.06.01

Abstract

The pedestrian signal systems operating presently could provide more time for the pedestrian to cross the street than the previous system, but it would increase the cycle length and cause longer delays at the signalized intersections. For instance, more than 80% of traffic signals would have to have the cycle length increased by 10sec in Daegu Metropolitan areas. Therefore. the purpose of this study is to propose a pedestrian traffic signal time that not only maintains the safety of the pedestrian but also reduces the traffic cycle length. The proposed pedestrian signal time is set to enable enough time for the elderly to cross and the flashing time is set low enough to deter the ordinary person. This new pedestrian signal time can reduce the traffic cycle length at intersections and prevent the Pedestrian crossing during flashing time. In addition to the flashing green should be changed to flashing red to warn the pedestrian he should not begin crossing as opposed to the flashing green which suggest he could cross. In this study, the speed of 1.1m/sec and 0.85m/sec are applied to the new proposed signal time for normal and elderly person respectively after analyzing data collected at Daegu Metropolitan area.

도로교통법 보행자 신호 규정에 의거 개정된 보행자 신호시간은 보행자 안전을 도모할 수 있으나 신호 주기 증가로 인한 차량 지체 증가가 불가피한 상황으로 대구광역시의 경우 신호주기를 10초 이상 증가하여야 할 교차로는 시간대별로 분석하면 전체의 약 80%를 차지하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 목적은 신호시간의 증대를 최소화하면서 보행자의 안전을 도모하기 위한 새로운 보행자 신호시간을 제안하는 것이다. 본 연구에서 제시된 새로운 보행자 녹색시간은 노약자들도 충분히 건널 수 있는 시간으로 설정되고 점멸시간은 일반인도 횡단하기 어려운 시간을 배분함으로서 무리한 횡단을 미연에 방지할 수 있어 안전사고의 위험을 줄 일 수 있은 안이다. 또한 녹색점멸은 보행자가 횡단을 시작하지 말아야 하므로 외국의 경우와 같이 보행자에게 진입을 자제할 수 있는 적색점멸로 전환하는 안을 제시하고자 한다. 본 연구에서 제시한 새로운 보행자 신호시간에 적용한 일반인의 자유보행속도는 대구광역시를 대상으로 조사한 1,105개의 자료를 바탕으로 분석된 15th-percentile 자유보행속도인 1.10m/초로 적용하였으며 노약자 15th-percentile 자유보행속도는 경찰청에서 제시한 0.9m/초 보다 적은 0.85m/초를 적용하였다. 보행자 신호시간에 적용하는 노약자 및 일반보행자의 자유보행속도는 각 도시의 보행자 특성에 따라 각 도시의 특성에 맞게 설정하는 것이 바람직할 것이다.

Keywords

References

  1. 교통안전시설무편람 경찰청
  2. 도로용량편람 대한교통학회
  3. 도로교통안전협회 횡단보도 보행자의 횡단특성에 관한 연구 장덕명;박종규
  4. Manual on Uniform Traffic Control Devices for Streets and Highways U.S. DOT;FHWA
  5. Highway Capacity Manual Special Report 209
  6. ITE JOURNAL How Long Should a Safe Pedestrian Clearance Interval Be? Robert A. Kochevar;Nazir Lalani
  7. Traffic Engineering Handbook ITE
  8. Guide to Traffic Engineering Practice Pedestrians Austroads
  9. 交通工學實武雙書-4 市街地道路の 計劃と 設計 吉岡昭雄
  10. 交通信號の 手引
  11. 交通信號の 制御技術