References
- 도로의 구조·시설 기준에 관한 규칙
- 「도로의 구조·시설 기준에 관한 규칙」해설 및 지침
- FHWA Highway Functional Classification Concepts
- 도로 기능 분류와 교통특성에 관한 연구
- 97 도로 교통량 통계연보
- AASHTO A Pilicy on Geometric Design of Highways and Streets
- 도로용량편람
This study shows that a functional order relationship of national highways in rural areas, which provides the functional system as a principal and minor arterial highways, can be established by the use of statististics. As a result, the adequate functional design criteria of those highways are proposed on the basis of the traffic characteristics in those areas. According to those statistical studies, a function of national highways in the national road network is proved to form three categories broadly. Especially, the survey results based on the traffic characteristics on each road sections show that the initially constructed national highways can not provide an adequate functional role as the arterial highways in the studied areas. In order to operate the intended national highways functionally as the arterial highways, the functional design criteria of highways and the standard order of highway facilities based on the design traffic speed should be considered as an alternative.
본 연구는 지방지역에서 주간선도로 및 보조 간선도로의 기능을 수행하도록 규정된 일반국도의 수행기능을 통계적 방법으로 유형화하고, 각 유형별 교통특성 규명에 의한 일반국도의 적정 설계기준을 제안하였다. 전국의 도로망에서 일반국도가 수행하는 기능은 크게 3가지로 유형화할 수 있음을 통계적 방법으로 검증하였으며, 각 유형별 도로 구간의 교통특성 조사 결과, 당초 간선도로로 건설된 일반국도가 그 역할을 충분하게 수행하지 못하는 것으로 판단할 수 있었다. 이러한 문제점의 개선 대안으로 일반국도가 간선도로로서의 역할을 수행할 수 있도록 기능별 설계기준의 차별화와, 목표통행속도 개념을 반영한 부속시설 정비 기준을 제안하였다.