A Study on the Interactive Art Created by Embodiment of 2-D Paintings Into 3-D Imaging

2차원 회화작품이 3차원 영상으로 구현되어 창작된 참여예술에 대한 연구

  • 김진희 (백제예술대학 컴퓨터그래픽과)
  • Published : 2001.08.01

Abstract

This study suggests a model of experimental visual artworks with interactive art forms in which 2-D paintings are transformed to interactive 3-D animation works. Multimedia programming was employed to evolve objective still paintings to the animation of computer 3-D images with respect to visual ideas derived from visual components in the still painting and to response to the reactions users. The format and technique of the art works are based upon the contents developed by the author and the research materials are selected from the surrealistic paintings of tile world-famous Belgian painter, Rene Magritte. In the present paper, following topics are discussed in detail: a study of various visual cases occurring in transforming still paintings to animation works containing interactive components; a study of 3-D imaging and image processing techniques to transform 2-D paintings to 3-D images; animation techniques for interaction and overall structuring techniques; multimedia programming and user interface.

이 연구는 2차원 회화를 관객과 상호작용하는 3차원영상애니메이션으로 구현한 참여예술(Interactive Art) 형태의 실험적 시각작품연구사례이다. 대상으로 하는 정지된 회화가 가진 시각적 요소들로부터 유추된 애니메이션의 시각적 아이디어에 따라서 대상회화는 컴퓨터3차원영상의 애니메이션으로 구현되고 사용자의 반응에 따라 전개되도록 멀티미디어프로그래밍 되었다. 작품의 형식과 기법은 본 연구자에 의하여 연구된 내용을 기반으로 하였으며 연구의 대상(Material)으로는 전 세계적으로 유명한 벨기에 화가인 르네 마그리트의 초현실주의 구상회화들로 설정하였다. 본 논고에서는 정지된 회화를 상호작용이라는 요소가 개입된 애니메이션으로 구현할 때에 발상 될 수 있는 다양한 시각사례의 연구, 2차원 회화를 3차원 영상으로 구현하기 위한 3차원영상 및 이미지프로세싱 기법연구, 상호작용을 위한 애니메이션의 설정기법 및 전체적인 작품구성 기법연구, 그리고 멀티미디어 설정 및 사용자 인터페이스에 이르기까지의 연구내용을 중심으로 기술하였다.

Keywords