사용행태 분석에 의한 냉장고 사용편의성 개선

Improvement of usability of the refrigerator through behavioral analysis

  • 변재형 (LG전자 디지털디자인연구소)
  • 발행 : 2001.05.01

초록

본 연구에서는 현재 국내에서 사용되고 있는 냉장고의 레이아웃(layout)이 우리의 식생활문화와 차이가 있다는 가정 하에, 국내의 사용자들을 대상으로 비디오 에쓰노그래피(Video Ethnography : 비디오를 이용한 문화기술학, 흑은 민족지학)를 활용하여 사용자의 냉장고 사용행태를 관찰하고 분석하여 우리의 식생활문화에 적합한 새로운 냉장고 레이아웃을 제안하여 사용편의성을 개선하는 것을 중심으로 논의 하였다. 분석결과에 의하면, 현재 국내에서 사용되고 있는 대부분의 냉장고는 고내 선반의 레이아웃(layout)이 국내 사용자들의 식생활 문화에 따른 사용행태와는 맞지 않는 점을 가지고 있으며, 이를 개선하기 위한 방법으로는 현재의 냉장실 세번째 단과 제일 하단인 야채실의 위치를 맞바꾸는 방법을 제안할 수 있다. 이런 방법을 통해 냉장고 각 부위에 적합한 용도를 지정함으로써 사용자의 편의성을 향상시킬 수 있다. 냉장고와 같이 생활 문화와 밀접한 관련이 있는 제품의 내재하는 문제 요소를 추출하기 위해서는 이와 같이 그 제품과 관련된 생활 문화에 대한 이해가 우선되어야 하며, 이를 위한 방법으로는 본 연구에서 사용된 비디오 촬영를 통한 사용행태 분석 방법이, 미리 예상하지 못한 문제 요소를 발견할 수 있다 는 점에서 유효함을 알 수 있었다.

On the assumption that the layout of refrigerator for domestic market does not match with the eating habits of the Korean, this study suggests a way of improvement for usability of the refrigerator by re-arranging layout of inner shelves through behavioral analysis with the video ethnography. On the result of analysis, it can be found that the layout of inner shelves of the most refrigerators differs from the habits of cooking and preparing meals of Korean food, so the author propose a new layout to exchange the usage of the 3rd shelf with the vegetable box of the bottom level. It can be effective method to improve the usability by assigning appropriate usage for each shelf. To extract internal design factors of product, which is related to the specific living habits such as a refrigerator, understanding of user behavior must be accomplished at the first stage. The author found that the analysis of user behavior using the video ethnography is useful for this purpose, because it can be used to explore unpredictable design factors from user's real life.

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