A Study on the Vernacular Trends of Typography

타이포그래피의 풍토적 경향에 관한 연구

  • 원유홍 (상명대학교 디자인대학 디자인학부 시각디자인전공)
  • Published : 2001.05.01

Abstract

Technically, the connotation of Typography is more than embodiments which are associated with records, keeping and expressions in languages. Therefore, it reflects a variety of social aspects based on cultures. The tendencies of modem Typography that have been confusing originate from the reaction caused by, what's called, cynical Rationalism - as a kind of characteristic. Nowadays, modem Typographic is required that it experience a new turning point with challenge and innovation. In association with the fact, it tends to be more local, compromised, dialectal, multi-cultural and anti-aesthetic. Moreover, there are multilateral tendencies concerned with generations and wealth & poverty. Consequently, the situation of modem Typographic which was regarded as an immovable role is now needed to change. The vernacular trends of Typographic changing with newer aspects is not always optimistic - it may be failure. However, at least, the experiments of it have expanded the range of modem Typographic. Therefore, the ultimate goal will be to obtain, what's called, potential data some of which are unknown to us.

타이포그래피는 기록과 보관 그리고 언어 상의 표현들을 구현하는 그 이상이다. 그것은 다양한 사회 현상이 발효된 문화적 입증이다. 무질서하고 소란스러운 현대 타이포그래피의 경향은 모더니즘을 특징지었던 차가운 합리주의에 대한 거부에서 비롯된다. 모든 학문과 마찬가지로, 디지털 환경을 맞이한 전통적 타이포그래피는 새로운 패러다임을 정립하고 있으며, 이러한 맥락에서 다양한 양상의 풍토적 경향들이 앞다투어 부상하고 있다. 도전과 혁신에 의해 새로운 전환기를 맞고 있는 현대 타이포그래피는 더욱 국지화되고, 세대화되고, 절충화되고, 빈부화되고, 방언화되고, 다문화화되고, 반유미화되는 가운데 부동적 존재였던 기존 위상이 변모되지 않으면 안되게 되었다. 부침을 거듭하는 타이포그래피의 풍토적 경향들은 성공적일 수도 있지만, 실패로 끝날 수도 있다. 그러나 이들의 다양한 실험들은 최소한 현대 타이포그래피의 표현 영역을 확장할 뿐 아니라, 궁극적으로 타이포그래피의 잠재적 데이터를 비축하는 것이다.

Keywords