A Study on Children′s Picture Book as a Communication Medium

커뮤니케이션 매체로서 어린이 그림책에 대한 연구

  • 박경희 (명지전문대학 커뮤니케이션디자인과)
  • Published : 2001.02.01

Abstract

Human beings have been leading their life and desirable social life through communication. Human communication has been changed and expanded through language, letters, printing media, broadcasting media, and more recently network communication media. Since the invention of characters, books have been the human beings' communication medium that have the longest history, and they have preserved and succeeded human spiritual world. Children's picture books are also a communication medium composed of the transmitter of the information, message, medium, and the receiver, and makes the process of communication. The sender: writer, illustrator, and editor, analyzes children, special receiver, symbolizes messages, make up contents and make communication come true by selecting media and effectively delivering them to children. Considering the developmental characteristics of the receiver, children and their desires, visual media such as the writings and illustrations. The writings and illustrations are the most appropriate for communication with children. The first, picture books are for the communication between grown-ups and children, and also that with society for helping children find their identity and perform their roles. The second, through the message of writings and illustrations young children acquire human communication ability of this age. That is, they experience and learn visual communication and letter communication

인간은 커뮤니케이션을 통해 그들의 생존과 바람직한 사회생활을 영위해 오고 있다. 인간의 커뮤니케이션은 언어에서 문자, 인쇄매체, 전파매체를 통해, 또한 최근에는 통신매체를 통하여 변화하며 확산되고 있다. 문자의 발명 이후 책은 가장 오랜 역사를 지닌 인간 커뮤니케이션 매체로서 인간의 정신세계를 보존, 전승해 왔다. 어린이 그림책 역시 커뮤니케이션 매체로서 정보의 발신자, 메시지, 매체, 수신자라는 요소로 구성되어 커뮤니케이션의 과정이 이루어진다. 작가, 일러스트레이터, 편집자라는 집합군의 발신자는 어린이라는 특별한 수신대상을 분석하여 메시지를 기호화하고 내용을 구성하며 매체를 선정하고 어린이에게 효과적으로 전달하여 커뮤니케이션이 이루어지도록 한다. 어린이라는 수신자의 발달 특성과 그의 욕구를 살펴 볼 때, 그림책의 글과 일러스트레이션이라는 시각매체는 어린이와의 커뮤니케이션을 위해 가장 적절한 것이다. 그래서 그림책은 첫째, 어른과 어린이간의 커뮤니케이션을 통해 어린이가 자아를 발견하고 역할을 수행해 갈 수 있도록 하여 결국 사회와의 커뮤니케이션을 이루게 한다. 둘째, 글과 일러스트레이션의 메시지 해독을 통하여 어린이에게 이 시대 인간 커뮤니케이션의 능력 즉 비주얼 커뮤니케이션과 문자 커뮤니케이션을 경험하고 학습하게 한다.

Keywords