디지털 매개공간 유형에 관한 사례 연구 - 수용자 커뮤니티를 중심으로 -

A case study of digital intermediate space designed - The focus on the consumer community -

  • 서동진 (경원대학교 산업디자인과 시간강사) ;
  • 임종훈 (경원대학교 산업디자인과 겸임교수)
  • 발행 : 2001.12.01

초록

It shows 21st century as a networking society that is moving up the concept of global town and being industrialized with regional and personal connections. Individual's original idea and variety of 21th century may be respected by such environmental change, and age (Literary, human axis, technology axis, nature axis, kaining farming axis are central keyword) of culture that cultural capacity of individual becomes important fetters that create added value is forecasted to become. The moaning for space that is unemployment enemy by change of conceptional environment about cultural life and agreeable quality of life by development of Information-Communication technology may be required newly. As it does interaction along with development of science technique and Information-Communication technology, the future environment of various that complex! Is predicted to form network environment (existence space, cyberspace) newly. Human central interest is risen in technology balance hereupon, and these characteristic escaped in physical system that do with functional special quality and require human central and sensitive interaction. First, if examine about phenomenon by Digitize and chance aspect that is risen in 21th century, Digitize is time that action occurs fusion Tuesday that is various and Blur phenomenon of city·space, and the period to collapse the border between several individual. Second, importance more than man-centered and sensitive aspect of functional physical system is risen by digital age with development of technology medium, and as the five digital senses showed up, it suggests a sensual of the times and therefore the interest and direction get set up for the sensual sides of consumers. Third, special quality is, medium enemy by that digital space connotes meaning disk floret, variability, transparency, space red of extensity etc.. to burn and is digitalised, can be risen by symbolic, original individualities and emotional communication's the importance is required sensitivity enemy who is sympathy horn by fusion anger of individual. Technology of new media may open direction of new communication through interface that did not enjoy so far is going to supply new means that can express own to human

키워드

참고문헌

  1. 디지털이다-Being Digital 니콜라스 네그로폰테;백욱인譯
  2. @ 생각의 속도디지털 신경망 비즈니스 빌 게이츠;이규행監譯;안진환譯
  3. 가상현실과 사이버스페이스 산드라 헬셀;쥬디스 로스;노영덕 譯
  4. 비트의 도시 윌리엄 미첼;이희재譯
  5. 현대사회와 뉴미디어-커뮤니케이션 테크놀로지 에버레트 로저스;김옥철譯
  6. 디지털시대의 정보디자인-Designing Business 클레멘트 목;김옥철譯
  7. 사이버트렌드 김영한
  8. 감성공학 및 감각생리 박경주
  9. 인터넷과 커뮤니케이션 패러다임의 대전환 윤준수
  10. 멀티미디어에서 사이버스페이스까지 이광형
  11. 감성인간공학 이순요;장정삼생
  12. 사이버스페이스 문화읽기 정태영
  13. 뉴미디어시대의 네트워크 커뮤니케이션 최영
  14. 사이버공간, 사이버문화 홍성태
  15. 홍익대 석사논문 정보화 사회에서의 기술과 예술-상호작용성을 중심으로 신보슬
  16. 홍익대 석사논문 기술매체 환경 변동에 의한 실내디자인 표현 특성 연구 배성윤
  17. 홍익대 석사논문 디지털 환경에서의 공간 디자인 프로세스에 관한 연구-디지털툴을 이용한 가상공간 형성 프로그램을 중심으로 홍경태
  18. 홍익대 석사논문 Cyber business community를 위한 컴퓨터 매개 커뮤니케애션거 점화 시스템에 관한 연구-인터넷 기반의 매개적 거점화 환경구축을 중심으로 유상원
  19. 홍익대 석사논문 하이브리드(Hybrid)적 전시연출 재현성에 관한 연구-디지털 뮤지엄 전시연출 프로그래밍을 중심으로 신윤재
  20. SPACE 9911 디지털 시대의 건축 : Change of Paradigm 공철
  21. PLUS 0001 뉴밀레니움 디자인파워는 컨텐츠 임영미
  22. 디자인 9811 디지털 혁명과 디자인 혁명 권은숙
  23. 월간 인테리어 2000.1-2001.4 공간디자인 16講 권영걸