Survey of Consumer Awareness and Attitudes about Food Biotechnology in Korea

유전자재조합식품의 안전성과 표시에 대한 인식도 조사

  • 김명희 (세종대학교 식품공학과) ;
  • 안정미 (세종대학교 식품공학과) ;
  • 박세원 (동해대학교 관광외식산업과) ;
  • 김연순 (조선대학교 가정교육과) ;
  • 경규황 (세종대학교 식품공학과)
  • Published : 2001.06.01

Abstract

A survey of consumers'awareness and attitudes about food biotechnology was conducted during May through August of 2001 with a random sample of 750 Korean consumers. More than 70% of the respondents was exposed to some informations related to genetically modified (GM) foods. The greatest benefit of the development of GM foods was thought to be the remedy for the food shortage in the future. More than 90% of Korean consumers wanted GM foods labeled. About 20% of the respondents would buy GM foods voluntarily, whereas over 50% would not until they found out more. More consumers responded that they would not buy herbicide-tolerant GM soybean but buy vitamin-enriched GM soybean. It seemed to be that many Korean consumers do not make decisions of acceptance or rejection of GM floods not on the basis of biotechnology but on the basis of the word(s) used to describe the products, such as herbicide and vitamin. Only 4% of Korean consumers responded that GM foods were the greatest safety-threatening factor of Korean foods and that the most interested information on food labels was whether the food was produced by biotechnology.

유전자재조합식품의 안전성과 표시에 관한 일반국민의 의식을 750명을 대상으로 2000년 5월과 8월 사이에 설문조사 하였다. 70%이상의 응답자가 유전자재조합식품에 관한 정보를 접한 경험이 있었으며 유전자재조합식품이 줄 수있는 최대의 이점은 식량난해결이라는 의견을 나타냈다. 유전자재조합식품에는 90%이상의 응답자가 표시하기를 바랐으며 현재 구입하여 먹겠다는 사람은 20%이었고 기다려보겠다는 관형이 50%를 넘어서 결정을 유보하는 사람이 많았다. 유전자재조합기술로 개발된 제조제 망내성 콩을 먹겠다는 사람은 적으나 같은 방법으로 개발된 비타민 함량이 높은 콩은 먹겠다는 사람이 상대적으로 많은 것으로 보아 제품의 특성을 중시하지 유전자재조합 여부에는 큰관심을 두지 않는 것으로 나타났다. 유전자재조합식품이 위험할 것이라고 생각하는 사람은 지극히 적어서 응답자의 4%에 지나지 않았다.

Keywords