Attitudes to Safety of Genetically Modified Foods in Korea -Focus on Consumers-

유전자재조합 식품의 안전성에 대한 기본인식 조사 -일반 소비자를 중심으로 _

  • Published : 2001.03.01

Abstract

A survey was conducted to investigate consumers'attitudes toward the foods developed by gene recombination techniques from December, 1999 to April, 2000. The questionnaires were mailed to 1,500 people, and the 1,101 people responded. The consumers were asked about knowledge, acceptance, intention of purchasing, and labeling information. Although the portion of the consumers (88.8%) knowing the genetically modified floods (GMF) was lower than that of the flood expert group (98.7%), many consumers had some knowledge on the GMF, which may be influenced by news released from mass media. Seventy-nine percent of the consumers responded that gene recombination technology is necessary in food production, which is similar to the findings on the survey of the expert group. The portion of the consumers responding that these foods are potentially hazard was 88.1%, which is a little higher than the data (80.9%) from the expert group. The consumers having greater knowledge less worried about a potential hazard of the gene recombinant foods (p<0.01). Although 62.9% of the consumers responded to be willing to purchase those foods, only 16.2% of them responded to purchase the foods with no conditions, which is lower to that from the expert group (23.5%). There was no statistically significant relationship between the knowledge and the intention of purchasing. The ninety point three percent of the consumers wanted the information on gene recombination to be labeled on the foods. The data from this survey suggest that knowledge of the consumers on the GMF are not accurate, so proper strategy for consumer education may need to be developed. In addition, it is necessary to improve safety assessment system and analytical techniques for genetically modified foods (GMF) and to build pre- and post-market surveillance system fur efficient implementation of the GMF labeling.

유전자재조합 식품에 대한 일반소비자들의 기본인식을 조사하고 이미 실시되었던 전문가그룹과의 비교를 위해, 1999년 12월부터 2000년 4월까지 무작위로 총 1,500여부의 설문조사를 실시하여, 이중 응답한 1,101부를 대상으로 인식정도, 수용도, 구매의사, 표시의향 등을 분석하였다. 유선자재조합식품에 대해 알고 있다고 응답한 사람이 전문가그룹의 98.7% 보다 낮은 88.8% 이였지만 거의 대부분의 소비자들은 알고 있는 것으로 조사되었으며, 이러한 경향은 여론 등에서의 관심이 크게 작용한 것으로 보인다. 유전자재조합 기술의 필요성에 대해서는 79.0%가 필요하다. 응답해 전문가 그룹과 유사한 경항으로 유전자재조합 기술이 식품 의 생산에 있어 매우 필요함을 지적하였다. 안전성과 관련하여 유전자재조합 식품의 잠재적 위험성의 존재에 대하여는 88.1%가 지적하여 전문가그룹(80.9%) 보다는 약간 높은 경향을 나타냈으며, 인식정도와의 비교에 있어서는 전문가그룹과 동일하게 인식정도가 낮을수록 잠재적인 위험성에 대한 우려는 높게 나타났고, 반면 인신정도가 높을수록 잠재적 위험성에 대한 우려를 낮게 나타나는(p<0.01) 경향을 보였다. 유전자재조합 식품의 구매의사에 있어서는 62.9%가 구입의사를 나타내었으나, 아무 조건 없이 구매하겠다는 의견은 16.2%로 전문가그룹의 23.5%보다 낮았으며, 또한 전문가그룹과 달리 인식정도와 구매간에는 통계적인 유의성이 없었는데, 이는 우리나라 소비자들의 유전자재조합 식품에 대한 안전성에 대해서는 확신을 가지고 있지 않은 것으로 보인다. 그 밖에 표시에 대하여는 전문가그룹 85.3% 보다 더 높은 90.3%기 표시하여야 한다고 하여 표시에 대해서는 전문가그룹 보다 더 강한 의지를 가지고 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 일반 소비자들은 유전자재조합 식품에 대한 안전성 등 잠재적 위험성에 대해서 인식을 하고 있지만, 전문가그룹에 비해 정확성의 정도가 낮은 것으로 보여 정확한 정보의 제공에 의한 교육-홍보가 필요하다고 판단된다. 이와 함께 소비자의 불안감을 해소 할 수 있도록 안전성 평가제도의 개선과 평가기술의 개발을 추진하고 표시제도 시행에 따른 효율적인 사전, 사후관리 체계구축이 시급하다고 판단된다.

Keywords