Analysis of Defection Customer Using Customer Segmentation on Bank -Focusing on Personal Deposit-

은행고객 세분화를 통한 이탈고객 관리분석 -가계성 예금을 중심으로-

  • Published : 2001.06.01

Abstract

This paper is aimed at proposing a data mining-driven analysis to manage the customer defection rate in the bank. After 1997 IMF crisis, Korean banks were suffering from hard-pressed restructuring. At the heart of such restructuring effects, there was the need to manage the customer more effectively than ever. So far, many banks in Korea used to a poor management of customers without any highly-skillful techniques. In line with this argument, we propose several data mining techniques to determine more effective technique far managing customer deflection. We applied three data mining techniques such as logit model, neural network, and C5.0. Experiment data were collected from personal deposit account data of a specific bank in Korea. After experiments, we found that C5.0 showed more robust performance compared to other two techniques. On the basis of those experiment results, we proposed customer defection management policy.

IMF이후로 우리나라의 은행들은 현재 큰 구조조정을 맞이하고 있으며 이 속에서 살아남기 위하여 나름대로의 전략을 수립하고 있다 예를 들어 모 은행의 경우에는 평균 잔액이 일정수준을 넘지 아니하는 경우에는 고객들에게 이자를 지급하지 않는 전략을 수립하고 있다. 이에 기존의 고객의 유형을 분석하고 이를 전략에 활용하는 연구의 필요성이 높아지고 있다. 기존의 연구를 살펴보면 은행 고객들의 유형을 설문지 분석방법에 의존하여 몇 개의 군집으로 분류하고 이들의 집단별 특성을 연구하고자 하였다. 하지만 설문데이터의 경우 고객들의 실제적인 행동이 반영되지 못하는 한계점을 가지고 있다. 이에 본 연구에서는 C은행의 실제 고객 자료를 통하여 다양한 데이터마이닝 기법을 적용하여 가계성 예금 고객을 세분화하였다. 또한 세분화된 고객을 중심으로 이들이 가계성 예금을 해지하고 다른 은행으로 이탈하는 집단의 특성을 분류하고 규칙을 도출하였다. 또한 이들을 관리하는 전략을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 소비자학 연구 v.7 no.1 이산적 확률 선택 모형을 이용한 경쟁적 시장구조분석에 관한 연구 안광호;임영균
  2. 경영학 연구 v.22 no.2 Multinomial 로짓 모델을 이용한 점포선택행위에 대한 실증 연구 안광호;채서일
  3. 정보기술응용연구 v.1 no.2 데이터마이닝 기법과 지능형 에이전트 기법을 결합한 인터넷 쇼핑몰의 설계 및 구현에 관한 연구 이건창;정남호
  4. 통합데이터베이스 마케팅 시스템 김정수
  5. 데이터베이스 마케팅 박찬욱
  6. 통합 DBMS. 새로운 제안 송현수
  7. 마케팅조사론(3판) 채서일
  8. 서강경영논충 v.7 금융시장의 세분화에 관한 연구-가계성예금의 고객세분화를 중심으로 하영원
  9. 소비자학 연구 v.9 no.2 외국산 수입 제품의 소비자 채택행위에 관한 실증적 연구 - 수입담배를 중심으로 한충민;이한구
  10. Data Mining Adriaans, P.;D. Zantinge
  11. Journal of retailing v.72 no.4 Market share forecasting: An Empirical Comparison of Artificial Neural Networks and Multinomial Logit model Agrawal, D.;C. Schorling
  12. Discrete Choice Analysis : Theory and Application to Travel Demand Ben-Akiva, M.;S.R. Lerman
  13. Data Mining Techniques: For Marketing, Sales, and Customer Support Berry, M.;G. Linoff
  14. Neural Network for Pattern Recognition Bishop, C.
  15. Communications of the ACM v.39 no.11 The KDD Process for Extracting Useful Knowledge from Volumes of Data Fayyad, U.;G. Piatetsky-Shapiro;P. Smyth
  16. Data Mining: Concepts and Techniques Han, J.;M. Kamber
  17. Neural Network Haykin, S.
  18. Data Mining for Decision Support Hong, S.J.
  19. Journal of Management Information Systems v.14 no.2 Performance Evaluation of Neural Network Decision Models Jain, B. A.;B. Nag
  20. Journal of Consumer Research v.9 Determinants of credit cards accounts: An application of tabit analysis Knisey, J.
  21. IEEE ASSP Magazine v.3 no.4 An Introduction to Computing with Neural Nets Lippmann, R.P.
  22. Managing Financial Services Marketing Marsh, J.
  23. C4.5: Programs for Machine Learning Quinlan, J.R.;J. Quinlan
  24. Machine Learning v.1 Induction of Decision Trees Quinlan, R.
  25. Parallel Distributed Processing: Exploration in the Microstructure of Cognition Learning Internal Representations by Error Propagation Rumelhart, D.E.;G.E. Hinton;R.J. Williams;D.E. Rumelhart(Ed.);J.L. McClelland(Ed.)