THRUSTER PERFORMANCE ESTIMATI0N OF KOREASAT F1 & F2

추적데이터를 이용한 무궁화위성 1, 2호기 추력기 성능추정

  • 박봉규 (한국항공우주연구소 통신위성연구그룹) ;
  • 박응식 (한국항공우주연구소 통신위성연구그룹) ;
  • 문성철 (한국통신 용인위성관제소)
  • Published : 2001.11.01

Abstract

This paper presents the REA thrusters performance estimation results for the KOREASAT F1&F2 launched in 1995 The satellite tracking data obtained from the ground system from end of 1999 to beginning of the 2000 are used to estimate the thruster performance. The estimation algorithm is derived from the least square estimation theory and designed to estimate the velocity change induced by the on-boarded thruster firing as well as the orbit parameter. The estimation results show that the Koreasat F1 thruster are in bad thruster condition of 64% performance for REA when it fires in on-pulse mode. Here, the performance is defined by the ratio of the resulted velocity change to that of planned. But, in the case o( the Koreasat F2, it is found that the performance approximately reaches up to 100%, even after the 5 years of the mission.

1995년에 발사된 무궁화위성 1, 2호기 REA 추력기에 대한 성능을 지상국에서 측정된 추적데이터를 이용하여 추정하였다 추정에 사용된 추적데이터는 1999년 말에서 2000년 초에 측정된 값들을 사용하였다. 추정을 위해 사용된 기법은 일반적으로 널리 알려진 최소자승추정 법(Least Square Estimation)방법이며 궤도추정과 병행해서 추력기의 작동에 의해 발생하는 기동속도변화를 추정하도록 구성하였다 추력기 성능 추정 결과 무궁화위성 1호기 REA의 경우에 계획치 대 획득속도변화의 비율이 온펄스 모드의 경우 64%로서 상당히 많은 성능감소가 있었음을 알 수 있었으며 무궁화위성 2호의 경우는 5년 이상의 임무를 수행했음에도 불구하고 100%에 이르는 상당히 양호한 성능을 유지하고 있음을 밝힐 수 있었다

Keywords

References

  1. 무궁화위성 3호 운용지원 및 관제기술연구 한국항공우주연구소
  2. Design of Geosynchronous Spacecraft Agralwal. B.N.
  3. Koreasat Mission Analysis Software Design Document Lockheed Martin
  4. Numerical Recipies Press. W.H.;Flannery. B.P.;Teukolsky. S.A.;Vetterling. W.T.