Consumer Satisfaction/Dissatisfaction Factors for Internet Fashion Shopping Malls

인터넷 패션쇼핑몰에 대한 소비자의 만족.불만족 영향요인

  • Published : 2001.09.01

Abstract

The purpose of the present study was to investigate the factors influencing the extent of satisfaction/dissatisfaction for the internet fashion shopping malls. Data were collected through a self-administered questionnaire survey from 503 netizen through internet by using the server of ECMiner Research Company. Data were analyzed by factor analysis, one-way ANOVA and Duncan's multiple range test. Regarding the satisfaction/dissatisfaction with internet shopping mall, 5 factors were found. Netizens wee divided into 3 groups based on purchase experiences: the less-purchased(1-6 times) the more-purchased(above 7 times) and the not-purchased. The respondents tended to be dissatisfied with the 5 factors. The more they purchased experiences through internet, the more satisfied they were with convenience of shopping and after-sales service factors. Gender and age were the factors influencing the most on the satisfaction/dissatisfaction with the internet shopping malls for the not-purchased. However, for the groups with purchase experiences, experiences, evaluative criteria for selecting shopping malls, the number of hours using internet per week, and the extent of experiences of using internet were the main variables.

Keywords

References

  1. 국내 인터넷 쇼핑몰의 현황 및 변화추세 강임호;정부연
  2. 최신전자상거래 김양수
  3. 유통저널 인터넷을 통한 패션산업의 미래 김해련
  4. 인터넷 쇼핑 만족도의 영향 노학진
  5. 인터넷 전자상거래 이용도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 류학수
  6. 소비자 불만 사례 분석을 통한 인터넷 쇼핑몰 마케팅 전략에 관한 연구 박해룡
  7. 전자상거래 만족요인에 관한 연구 서현자
  8. 사이버쇼핑이용자의 의류쇼핑성향에 따른 의류제품 및 가상점포 평가 기준에 관한 연구 안민영
  9. 전자상거래 활용실태 및 소비자 만족·불만족 요인에 관한 연구 이동원
  10. 사례로 짚어보는 인터넷 마케팅 이두희
  11. 유통저널 아시아·태평양 지역 소매전자상거래에 관한 연구 이병남
  12. 국내 인터넷 쇼핑몰 이용현황 및 소비자 만족 요인에 관한 연구 이성철
  13. PC통신 및 인터넷 이용자의 통신판매를 통한 의류제품 구매성향 이은진
  14. 소비자대상 전자상거래의 성공요인 분석을 통한 전자상거래 시장 활성화 전략수립 이호근
  15. 인터넷 쇼핑몰 선택 시 결정변수와 만족도 및 애호도에 관한 실증적 연구 임철훈
  16. 주요 전자상거래(인터넷 종합쇼핑몰) 운영 실태 및 발전방향 장은경
  17. 패션산업의 인터넷 전자상거래 활용방안에 관한 연구 정혜주
  18. 전자상거래 혁명 현대경제연구원(편역)
  19. A paper Presented at workshop on the Conceptualization and Measurement of Consumer Satisfaction and Dissatisfaction A Taxonomy of Consumer Satisfaction/Dissatisfaction Measures Andreasen, R. A.
  20. Perspective on consumer Satisfaction in New Marketing for Social and Economic Process and Marketing Contributions to the Firm and Society, Combined Proceeding Akerele, A.;Czepiel, J. A.;Rosenberg, L. J.
  21. proceedings of AMA Educator' Conference Preliminary Results on the Determiants of Technology Assited Shopping: A Model Measure Development and Validation Carson, S. J.;Peck, J. J.
  22. Consumer Behavior Engel, J. F.;Kollat, D. T.;Blackwell, R. D.
  23. Public Policy and Marketing Practices;Combined Proceeding Renoux, Y.;F.C. Allvine(ed.)
  24. Journal of Marketing Research v.43 Measuring Influence in Organizational Purchase Decisions Silk, A. J.;Kalwani, M. U.
  25. Journal of Marketing Research Product performance and Consumer Dissatisfaction: A New concept Swan, J. E.;Combs, L.
  26. Journal of Marketing Research v.15 An Analysis of Shopper Dissatisfaction for Major Household Appliance Westbrook, R. A.;Newman, J. W.