B2B eMarketplace for Library Materials Acquisition

자료 구입을 위한 B2B eMarketplace 모델 개발

  • 김성혁 (숙명여자대학교 정보과학부) ;
  • 김경옥 (숙명여자대학교 문헌정보학과 대학원)
  • Published : 2001.09.01

Abstract

This paper is proposed next generation digital library models which based on the understanding of changes in digital library and business paradigm. The models which were proposed at the paper are applied electronic commerce technologies to digital libraries. The logical model was developed in the area of library material acquisition to participate various related agents during acquisition processes into single eMarketplace. The paper was developed detailed eMarketplace logical model to integrate and transact library material acquisition process.

최근 들어 전자상거래의 개념이 기업뿐만 아니라 모든 유형의 조직체로 확산되어 가면서 전통적인 업무처리방식에서 전자적 업무 처리를 향한 변화를 통해 기업이나 조직체는 새로운 가치를 창출하면서 시장을 확대하는 기회로 이용하고 있다. 본 논문은 이러한 전자상거래의 개념을 디지털 도서관에 적용하여 도서관과 비즈니스 패러다임의 변화에 대한 이해를 바탕으로 도서관 업무와 전자상거래가 연계되는 몇 가지 모델을 제안하였다. 그리고 이중 전자상거래 개념을 자료 구입 과정에 적용시킴으로써 자료 구입 과정에 참여하는 모든 기관을 하나의 마켓플레이스로 통합하고 거래 행위가 이루어지도록 하는 eMarketplace를 구축 논리모델을 상세히 제시하였다.

Keywords

References

  1. 과학기술정보관리협의회 2001년 워크샵 B2B e Marketplace for Library Materials Acquisition 김성혁
  2. 해외 DB 공동 구매 설명 한국교육학술정보원
  3. E-Business or Out of Business: Oracle's Roadmap for Profiting in the New Economy Barrenechea, Mark J.
  4. Weaving the Web: The Original Design and Ulitmate Destiny of the World Wide Web Berners Lee, Tim
  5. KESLI
  6. National Science Foundation Digital Libraries Initiative
  7. Princing Electronic Access for Knowledge(PEAK)
  8. D-Lib Magazine A Need for A Common Infrastructure Digital Libraries and Electronic Commerce Schutzer, Daniel
  9. The E-Market place: Strategies for Success in B2B Ecommerce Raisch, Warren D.
  10. Electronic Document Management and the Digital Library for E-Commerce Worthington, Tom