Abstract
The purpose of this study is to provide general principles to be used in designing university websites from the perspective of information architecture. Quantitative and qualitative evaluation criteria of web sites were developed based on information architecture principles. The students taking IA class were directly involved in constructing the evaluation criteria and they can be classified into four categories: 1) information organization; 2) navigation system; 3) labeling system; and searching system. These criteria were employed in evaluating twenty randomly selected university websites in Korea. General principles to be used in designing university websites were developed based on the findings of the study. They are composed of four major components in designing: 1) systematic information organization; 2) flexible navigation system; 3) consistent labeling system; and 4) efficient searching system.
본 연구의 목적은 인포메이션 아키텍처(IA)의 원칙에 근거하여 웹 사이트를 평가할 수 있는 정성적 및 정량적 기준을 설정하고, 이 기준을 이용하여 한국 대학사이트를 종합 평가함으로써 대학사이트 설계에 적용될 수 있는 일반적인 기본원칙을 제시하는데 있다. 이 연구에 IA 수업을 수강하고 있는 학생들이 직접 참여하여 컨덴츠조직, 네비게이션시스템 레이블링시스템 검색시스템에 대한 평가기준 및 항목들을 설정하였다. 또한 그들이 피실험자로서 이 기준을 활용하여 무작위를 추출된 27개 대학사이트에 대한 정량적 평가를 하였다. 정성적으로 상세히 분석한 대학사이트의 문제점들은 히 네 범주(컨텐츠조직, 네비게이션. 레이블링, 검색)로 구분하여 기술되었다. 이 분석결과를 토대로 체계적인 컨텐츠조직, 유연성있는 네비게이션시스템, 일관성있는 레이블링시스템, 효율적인 검색시스템을 구축하기 위해서, 대학사이트의 설계에 고려해야 할 일반적인 원칙을 제시하였다.