The Effect of Problem-Based Learning on Adolescent Consumer Consciousness and skill

문제충심학습(PBL)이 청소년 소비자 의식과 기능에 미치는 효과 - 중학교 가정과 `소비 생활` 단원을 중심으로 -

  • Published : 2001.12.01

Abstract

The purpose of this study is to suggest one of teaching methods through developing a new guideline of the teaching-learning applied the Problem-Based Learning which is derived from the Constructionism. And then we apply this guideline to the class of Home Economics. especially the unit of the Consumption life for investigating the effect of this method in the aspect of improving man-power development as a consumer The results of this study are summarized as follows : First. the class applied a new method of Problem-Based Learning turn out to be more improved in the aspect of consumer consciousness than the untested class going through explanation-based teaching(P< .01). This is, the former result more positive than the latter because the former could be given chances to handle faced problems in class. Second there is no significant difference between the tested class and the untested class in the aspect of consumer skill. This is the fact that the research was conducted in a short Period of time and that the researcher failed to show the suitable stimulation or materials. even though the researcher was well aware of what Problem-Based Learning is. Third students\` evaluation after the test indicates that the tested class not only increase interest in home economics but also help them to take an active Part in class as the main of the class. and that the learning atmosphere is improved and that the effect of learning was also enhanced. Although the aspect of consumer skill is not statistically significant. the result show that adolescents try to Practice their learning from the class in their life.

Keywords

References

  1. 왜 구성주의인가?: 정보화 시대와 학습자 중심의 교육환경 강인애
  2. 실과(가정) 교육환경 교육부
  3. 안동대학교 사회과학논총 no.10 중등학교 소비자교육 실태와 개선방안 김정희
  4. 한국교원대학교 석사학위논문 문제중심학습을 통한 경제적 사고력 신장 김창용
  5. 한국가정과교육학회 하계학술대회 생활 실천을 위한 가정과 교수-학습방법-경기도 가정과 특별연구교사 시범 수업 사례- 노선덕
  6. 동국대학교 석사학위논문 청소년의 소비자 능력과 관련 변수 -구매기능, 사용기능, 추분기능을 중심으로- 박순덕
  7. 서울대학교 석사학위논문 문제중심학습(PBL)이 경제문제해결력에 미치는 효과 연구 -'합리적 소비'에 대한 효과 중심으로- 박인옥
  8. 교육공학연구 v.15 no.3 PBL(Problem-Based Learning)이 학습자의 메타인지 수준에 따라 문제해결 과정에 미치는 효과 박정환;우옥희
  9. 영남대학교 석사학위논문 중 · 고등학교의 소비자교육에 관한 연구-청소년의 소비자 의식과 소비자기능을 중심으로- 신남경
  10. 가정과 교재연구 및 지도법 신상옥;이수희
  11. 청소년학연구 v.2 no.1 청소년 소비생활문제에 관한 연구 양희;이기춘
  12. 고려대학교 박사학위논문 구성주의에 근거한 문제중심학습(PBL)이 학업 성취와 정의적 특성에 미치는 효과 오만록
  13. 한국교원대학교 석사학위논문 인지적 도제 학습과 문제 중심 학습이 학습자의 탐구능력과 학습소비자기능에 미치는 효과 우치갑
  14. 연세대학교 석사학위논문 웹상에서 효과적인 학습을 위한 문제중심학습 모형의 구현 및 효과 분석 유순옥
  15. 한국가정과교육학회 창립 10주년 기념 학술대회 가정과 교육의 새로운 패러다임 윤인경
  16. 소비자 교육의 이론과 실제 이기춘
  17. 한국교원대학교 석사학위논문 가정과 소비자 교육의 개념학습 모형 적용 연구 이숙희
  18. 서울사대부속학교교육논문집 v.18 소비자능력 향상을 위한 고등학교 가정과 소비자 교육 수업모형 개발 연구 이수희
  19. v.38 청소년 소비자의 소비자능력이 과시소비에 미치는 영향 이승신 외 2
  20. 교사용 지도서 중학교 가정 2 조규화 외 7
  21. 울산대학교 석사학위논문 중학교 교육 과정의 소비자 교육 내용과 소비자 의식 분석 조해도
  22. 연세대학교 석사학위논문 문제중심학습과 웹을 통한 교사 정보화 연수프로그램 개발 연구 최연주
  23. 경희대학교 석사학위논문 PBL에 의한 중학교 과학 수업 사례 연구: 중학생들의 과학에 대한 흥미도와 인식의 변화 및 학습의 효과를 중심으로 함성희
  24. Practice-based Learning: Problem-based learning applied to medical education Barrows, H. S.
  25. ERIC Clearinghouse on Educational Management Problem based Learning for administrator Briges, E.;Hallinger, P.
  26. ERIC Document Reproduction Service No. ED 396 434 Increasing the transfer of learning through problem based learning in educational administration Cordeiro, P.;Campbell, B.
  27. What is problem-based learning? Duch, B. J.
  28. Educational Technology v.33 no.1 The trouble with learning environments Jonassen, D. H.
  29. Educational Leadership v.52 no.3 Problem-based Learning As Classroom Soluton Savoie, J.;Hughes, A.