초록
본 연구는 지역교과서에 나타난 민족정체성과 지역정체성의 관계를 분의하고 있다. 지역교과서는 지역학습의 자원이며, 다른 지역과의 영역적 차이를 기본 전제로 하면서 지역정체성을 재현한다. 교육과정 수준에서 지역학습의 교육인간상은 지역정체성의 함양을 추구하지만, 민족국가로서의 정치적 단일성을 고려하고 있다. 이른바 민족적 단일성은 지역의 문화적 다양성이 융합된 양상으로 보고 있다 그런데, 다른 지역에 비해 고유성이 상대적으로 강한 사례 지역의 교과서에서는 민족과 지역 간의 상보성이 왜곡되어 있다. 예컨대, 지역의 통상적인 담론세계에서 유교문화경관은 타자이지만, 학교 교과서에서는 동일자이다. 또한 지역교과서에서 대외적인 영역화의 경계는 주로 지역이라기 보다는 민족이고. 민족의 변방으로 지역에 대한 장소감을 낳고 있다. 즉, 제주 지역교과서에서 지역정체성은 민족정체성을 고려하여 제한적으로 재현되고 있다. 다시 말해서, 지역학습에서 온당하게 다루어져 할 지역정체성의 추구가 주변화되고 있다
The purpose of this study is to analyze the relation between regional identity and national identity in a regional textbook in Korea. In geography education, regional textbooks are curriculum materials which represent regional identity based on territorial difference from other regions. In local curriculum level, the harmony between national unity and regional identity is to be pursued as educational objective. However, this harmony appears to be distorted in the school textbook in Je-Ju Province, a case region. For example, Confucian cultural landscapes are represented as otherness in regional discourses, but togetherness in the regional textbook. Also, the regional textbook implies that the boundary of external territorialization is mainly not regions but nations, and it seems to intend that leasers get a sense of place towards their region as periphery of nation. Therefore, we argue that regional identity, which must be stressed in a regional textbook, is marginalized in a case region.