초록
선인출은 데이타베이스 관리 시스템에서 클라이언트와 서버 사이에 발생하는 라운드트립을 줄 일 수 있는 효과적인 방법이다. 본 논문에서는 타입수준 액세스 패턴과 타입수준 지역성이라는 새로운 개 념을 제시하고, 이 개념에 기반한 새로운 선인출 방법을 제시한다. 타입수준 액세스 패턴이란 항해에 사 용된 애트리뷰트들의 패턴이며, 타입수준 엑세스 지역성이란 항해 응용에서 타입수준 액세스 패턴이 반복 적으로 나타나는 현상이다. 기존의 선인출 방법은 항해 응용에서 액세스된 객체 흑은 페이지 식별자들간의 패턴인 객체수준 혹은 페이지수준 액세스 패턴을 선인룰에 이용하는데, 이 방법은 동일한 객체 혹은 페이 지들이 반복적으로 액세스될 때에만 선인출 효과를 가지는 문제점이 있다. 이에 반해 제안하는 방법은 항 해 응용에서 같은 객체들이 반복적으로 액세스되지 않더라도 같은 애트리뷰트들이 반복적으로 참조되는 경우. 즉, 타입수준 액세스 지역성이 존재하면, 효과적인 선인출을 수행하는 장점이 있다 객체관계형 DHMS(ORDBMS)의 많은 항해 응용들은 타입수준 액세스 지역성이 있다 따라서, 제안하는 방법을 ORDBMS에 적용하면 라운드트립의 횟수를 효과적으로 줄일 수 있고 성능을 크게 향상시킬 수 있다. 제 안하는 방법의 우수성을 증명하기 위해, ORDBMS 프로토타입에 구현하여 많은 종류의 실험을 수행하였 다. 실험결과, 복잡한 구조를 탐색하는 007 벤치마크나 실제 GIS 응용에서, 제안하는 선인출 방법은 단순 한 요구인출 방법 및 최근의 문맥 기반 선인출 방법과 비교하여 라운드트림 횟수를 수십 배에서 수백배가 지 줄이고 성능을 수배가지 향상시켰다. 이와 같은 결과로 볼 때, 제안하는 방법은 객체지향 항해 응용의 성능을 크게 향상시키는 결과로서, 상용 ORDBMS에 구현될 수 있는 실용적인 결과라 믿는다.
Prefetching is an effective method to minimize the number of roundtrips between the client and the server in database management systems. In this paper we propose new notions of the type-level access pattern and the type-level access locality and developed an efficient prefetchin policy based on the notions. The type-level access patterns is a sequence of attributes that are referenced in accessing the objects: the type-level access locality a phenomenon that regular and repetitive type-level access patterns exist. Existing prefetching methods are based on object-level or page-level access patterns, which consist of object0ids of page-ids of the objects accessed. However, the drawback of these methods is that they work only when exactly the same objects or pages are accessed repeatedly. In contrast, even though the same objects are not accessed repeatedly, our technique effectively prefetches objects if the same attributes are referenced repeatedly, i,e of there is type-level access locality. Many navigational applications in Object-Relational Database Management System(ORDBMs) have type-level access locality. Therefore our technique can be employed in ORDBMs to effectively reduce the number of roundtrips thereby significantly enhancing the performance. We have conducted extensive experiments in a prototype ORDBMS to show the effectiveness of our algorithm. Experimental results using the 007 benchmark and a real GIS application show that our technique provides orders of magnitude improvements in the roundtrips and several factors of improvements in overall performance over on-demand fetching and context-based prefetching, which a state-of the art prefetching method. These results indicate that our approach significantly and is a practical method that can be implemented in commercial ORDMSs.