A Study on the New Active Tilt Control Systems for Improving Passenger′s Feeling of Ground Vehicles in Urban Area

도시형 지상 차량의 승차감 향상을 위한 새로운 능동형 기울임 제어 시스템에 관한 연구

  • 소상균 (국립한밭대학교 제어계측공학과) ;
  • 변기식 (부경대학교 전기제어계측공학부)
  • Published : 2001.04.01

Abstract

To reduce the traffic congestion and parking problems in urban areas tall and narrow vehicles have interested as a means to increase the utilization of existing freeways and parking facilities. The stability problem for those narrow vehicles which might be caused can be reduced by tilting the body toward the inside of the turn. The Direct Tilt Control(DTC) system and the Steering Tilt Control(STC) system have been proposed for those narrow vehicles. In this paper, as one of the performance improvement for that kind of vehicle a new control system to use the merits of both the DTC system and the STC system is proposed. Because two different control systems fight each other, the switching control scheme is applied as a means to prevent fighting. Also, the method in order to achieve the smoothly changed control system when the system is switched from the DTC to the STC or from the STC to the DTC, the appropriate type of control gain is designed.

기존 도로시설과 주차시설의 이용율을 높이기 위해 높이가 높고 폭이 좁은 차량의 이용에 관심이 증대되고 있다. 그러나 이러한 종류의 차량은 선회시 안쪽으로 기울어짐으로 안정도 문제가 중요하다. 직접 기울임 제어 방법과 스티어링 기울임 제어 방법이 폭이 좁은 차량의 안정도를 위해 제안되고 있다. 본 논문에서는 직접 기울임 제어법과 스티어링 기울임 제어법의 장점을 이용한 새로운 제어법을 제안한다. 즉 서로 상반된 제어 특징을 갖는 두 제어 법을 스위칭 제어 방식으로 제어하게 되며, 제안된 제어기의 원활한 스위칭 전환을 위해 적당한 제어이득이 제안된다.

Keywords

References

  1. Transactions of the ASME An Active Roll Mode Suspension System for Ground Vehicles Li, Y.;Meiry, J.;Roeseler, W.
  2. ASME Publication DSC v.52 The Dynamics of Small, Relatively Tall and Narrow Tilting Ground Vehicles Hibbard, R.;Karnoop, D.
  3. ASME Publication DSC v.44 A Simple Model of Steering-Controlled Banking Vehicles Karnoop, D.;Fang, C.
  4. Ph.D Dissertation Development of Dual Mode Automatic Tilt Control Systems for Ultra- Narrow Commuter Vehicles So, Sang-Gyun
  5. System Dynamics: A Unified Approach Karnopp, D.;Magolis, D.;Rosenberg, R.