Implementation of A Networked Collaboration Engine for Virtual Architectural Bngineering Application

가상 건축 엔지니어링 응용을 위한 네트워크 공유작업 엔진의 구현

  • 송경준 ((주)디디알소프트) ;
  • 고동일 (한국전자통신연구원 가상현실연구부 연구원) ;
  • 김종성 (한국전자통신연구원 가상현실연구부 연구원) ;
  • 맹성현 (충남대학교 컴퓨터학과)
  • Published : 2001.12.01

Abstract

Recently, the advent of World-Wide-Web(WWW) and the explosive popularity of the Internet gave birth to collaborative applications which were enabled by computers and networks as their primary media. The progress of 3D computer graphics enabled collaborative application with 3D virtual environments or distributed virtual environments. In this paper, we explain our implementation of the Share collaboration engine which is for collaboration applications based on a distributed virtual environment. We introduce Virtual Architectural Engineering 2000 (VAE2000) that is our pilot application implemented with the Share collaboration engine. The Share collaboration engine proposes a new Share network architecture for management of participants, and it provides some synchronization methods for 3D objects in virtual collaboration. VAE2000 is an experimental application that tries to prevent wastes of human, material and time resources in networked virtual collaboration.

웹의 보급과 이에 따른 인터넷의 폭발적 확산은 컴퓨터와 네트워크를 핵심 매개로 하는 공동작업과 이에 따른 공동 문제해결의 출현을 가능하게 했으며 3차원 그래픽 기술의 발달과 함께 3차원 가상환경을 바탕으로 한 공동작업 응용이 출현하였다. 가상 건축 엔지니어링은 이런 3차원 가상환경 기반 공동작업 응용의 하나로 여러 설계자가 설계한 건축 설계 도면을 가상 공간에서 미리 통합하여 실현함으로써 발생할수 있는 오류를 사전에 발견하여 인적, 물적, 시간적 낭비를 막는 것을 그 목적으로 한다. 이 논문에서는 가상 건축 엔지니어링 응용을 제작하는데 고려해야 할 문제점을 정의하고 이를 해결하기 위해 구현된 Share 협동작업 엔진에 대해 설명한다. Share 협동작업 엔진은 새로운 Share 분산 네트워크 구조를 제안하여 네트워크 참여 개체를 관리하여 가상공동작업의 3차원 객체의 실시간 동기화를 지원하며, 파라메터기반 3차원 가상 객체 표현 기술을 이용하여 네트워크 대역폭 사용을 최소화하여 확장성을 향상시킨다. 또한 본 논문에서는 이를 바탕으로 실제로 제작된 가상 건축 엔지니어링 2000 (VAE2000) 서비스에 대해 설명하며 시뮬레이션과 실제 시연을 통해 이의 유용성을 증명한다.

Keywords

References

  1. C. Manner, 'Behind the Scenes of Web 3D,' 3D Magazine, Special Issues of Spring, pp. 17-28, CMP Press, 2000
  2. H. Nakanishi, C. Yoshida, T. Nishimura and T. Ishida, 'FreeWalk: A 3D Virtual Space for Causal Meetings,' IEEE Multimedia, April-June, 1999
  3. D. Ko, Y. Sumi, Y. Choi and K. Mase, 'Personalized Virtual Exhibition Tour(PVET): An Experiment for Internet Collaboration,' IEEE SMC, No.4, pp. 25-29, Tokyo, Japan, 1999 https://doi.org/10.1109/ICSMC.1999.816439
  4. J. Ohya et al., 'Real-time Reproduction of 3D Human Images in Virtual Space Teleconferencing,' Proceedings of VRAIS 93, pp. 408-414, IEEE Press, Piscataway, NJ., 1993
  5. M. R. Macedonia et al. 'NPSNET: A Network Software Architecture for Large-Scale Virtual Environment,' Teleoperators and Virtual Environments, 3(4), Fall, 1994
  6. C. Greenhalgh and S. Benford, 'MASSIVE: A Collaborative Virtual Environment for Teleconferencing,' ACM Trans. Computer-Human Interaction, Vol.2, No.3, pp.239-261, 1995 https://doi.org/10.1145/210079.210088
  7. A. L. Ames, D. R. Nadeau and J. L. Moreland, 'VRML 2.0 Source Book,' John Wiley & Sons Inc., 2nd Edition, 1997
  8. S. K. Singhal, 'Effective Remote Modeling in Large-Scale Distributed Simulation and Visualization Environments,' Ph.D Paper of Stanford Univ., August, 1996
  9. Nagashima et al., '3D Face Model Reproduction Method Using Multi View Images,' Visual Communications Image Processing '91, pp. 566-573, Boston, Messachusetts, November., 1991
  10. O. Hagsand, 'Interactive Multiuser VEs in the DIVE System,' IEEE Multimedia, pp. 30-30, Spring, 1996 https://doi.org/10.1109/93.486702
  11. D.B. Anderson et al., 'Building Multiuser Interactive Multimedia Environments at MERL,' IEEE Multimedia, pp. 77-82, Winter, 1995 https://doi.org/10.1109/93.482298
  12. T. Turletti, C. Huitema, 'RTP Payload Format for H.261 Video Streams,' RFC 2032,, October, 1996
  13. H. Schulzrinne, S. Cansner, R. Fredrick, V. Jacobson, 'RTP: A Transport Protocol for Real Time Applications,' RFC 1889, 1996
  14. 'Recommendation G.723.1 - Dual rate speech coder for multimedia communications transmitting at 5.3 and 6.3 kbit/s,' ITU, Standard, March, 1996