Abstract
We present a method of modeling lights from photographs taken with conventional imaging equipment. It does not use both any geometrical information and special apparatus to calculate surface reflection properties. To represent surface reflection properties of the scene, we use BRDFs which are calculated by radiance values of surface elements and light sources. And the BRDF data of each surface is further transformed to the spherical harmonic domain for efficient storage. Thus it allows to reconstruct the photo-realistic scene under different light sources, to manipulate diversely the arbitrary light source and to control exposure time of camera sensor. Moreover we test our algorithm with real image instead of synthetic image.
컴퓨터 그래픽스 분야에서 물체나 장면을 실제 사진처럼 표현할 목적으로 표변 반사 특성에 고나한 많은 연구가 이루어져왔다. 본 논문은 물체의 표면 반산 특성을 구하기 위한 특별한 장비나 복잡한 기하학적인 정보를 필요로 하지 않는 광원 모델링 기법을 제시한다. 이 기법은 영상의 픽셀 밝기정보가 아닌. 카메라로 들어오는 실제 밝기를 나타내는 라디안스 정보를 이용하여 물체 표면의 반사 특성(BRDF)를 측정하는것이 특징이다. 본 논문에서 제안한 광원 모델링을 통하여 다양한 광원에서의 사실적인 장면을 복원할 수 있을 뿐만 아니라 다양한 광원의 조작과 카메라 센서의 노출시간을 자류롭게 조절하는것이 가능하다.