초록
본 논문에서는 글로벌 캐리어들이 고객 중심으로 음성 트래픽을 효율적으로 처리 및 관리할 수 있도록 CDR을 이용하여 음성 트래픽 관리 항목들을 제안하였으며, 관리 항목을 산출하기 위한 계산 수식들을 정의하였다. 이러한 관리 항목들을 웹 인터페이스 모듈, 분석 모듈, 데이터 수집 모듈, 데이터베이스 관리 모듈로 분리하여 시스템을 설계하였으며 웹 기술을 이용하여 시스템을 구현함으로써 가용성 및 사용의 편의성을 높였다. 또한, 규정된 관리 항목의 유효성을 검증하기 위하여 실제로 글로벌 캐리어에 의해 수집된 CDR을 바탕으로 관리 항목들을 실험하였다. 제안된 웹 기반 음성 트래픽 관리 시스템은 글로벌 캐리어들에게 네트워크 정보 수집, 장애 판단 및 원인 해결, 고객의 성향 분석을 통한 보다 질 높은 서비스 제공 등 도움을 줄 것으로 기대된다.
In this paper, it is proposed the management items for voice traffic using CDRs so that global carriers can treat and manage the voice traffic for a customer, and defined computational expressions to produce the management items. From them, we have designed the management system, which is composed of web interface module, analysis module, data collection module and database management module, and have improved the availability and convenience of the system using web technologies. In addition, we have tested these items using CDRs in real environments that are collected by the global carrier in order to verify their validity. It is expected that the proposed web based voice traffic management system provide a global carrier with network information collection, fault detection/trouble-shooting and high quality of service through analyzing the characteristics of subscribers.