Design of Multi-agent System for Course Scheduling of Learner-oriented using Weakness Analysis Algorithm

취약성 분석 알고리즘을 이용한 학습자 중심의 코스 스케쥴링 멀티 에이전트 시스템의 설계

  • 김태석 (숭실대학교 대학원 컴퓨터학과) ;
  • 이종희 (숭실대학교 대학원 컴퓨터학과) ;
  • 이근왕 (청운대학교 멀티미디어학과) ;
  • 오해석 (숭실대학교 컴퓨터학과)
  • Published : 2001.12.01

Abstract

The appearance of web technology has accelerated a role of the development of the multimedia technology, the computer communication technology and the multimedia application contents. And serveral researches of WBI (Web-based Instruction) system have combined the technology of the digital library and LOD. Recently WBI (Web-based Instruction) model which is based on web has been proposed in the part of the new activity model of teaching-learning. And the demand of the customized coursewares which is required from the learners is increased, the needs of the efficient and automated education agents in the web-based instruction are recognized. But many education systems that had been studied recently did not service fluently the courses which learners had been wanting and could not provide the way for the learners to study the learning weakness which is observed in the continuous feedback of the course. In this paper we propose "Design of Multi-agent System for Course Scheduling of Learner-oriented using Weakness Analysis Algorithm". First proposed system monitors learner's behaviors constantly, evaluates them, and calculates his accomplishment. From this accomplishment the multi-agent schedules the suitable course for the learner. And the learner achieves a active and complete learning from the repeated and suitable course.le course.

웹의 등장은 멀티미디어 기술 및 컴퓨터 통신 기술 개발의 가속화 및 이를 응용한 컨텐츠 개발에 촉진제 역할을 하게되었다. 또한 웹기반 교육 시스템의 연구에서도 전자도서관과 LOD 기술을 접목한 연구들이 활발히 진행되어 왔다. 최근에는 교수-학습 활동에서의 새로운 형태인 웹을 기반으로 한 교육(WBI : Web-Based Instruction)이라는 교수 모형이 제시되기에 이르렀다. 또한, 학습자의 요구에 맞는 코스웨어의 주문이 증가되고 있는 추세이며 그에 따라 웹 기반 교육 시스템에 효율적이고 자동화된 교육 에이전트의 필요성이 인식되고 있다. 그러나 현재 연구되고 있는 많은 교육 시스템들은 학습자 성향에 맞는 코스를 적절히 서비스해 주지 못할 뿐 아니라 지속적인 피드백과 학습자가 코스를 학습함에 있어서 취약한 부분을 재학습 할 수 있도록 도와주는 서비스를 원활히 제공하지 못하고 있다. 본 논문에서는 취약성 분석 알고리즘을 이용한 학습자 중심의 코스 스케쥴링 멀티 에이전트 시스템의 설계를 제안한다. 제안한 시스템은 먼저 학습자의 학습을 지속적으로 모니터링하고 평가하여 개인 학습자의 학습 성취도를 계산하며, 이 성취도를 에이전트의 스케쥴에 적용하여 학습자에게 적합한 코스를 제공하고, 학습자는 이러한 코스에 따라 능력에 맞는 반복된 학습을 통하여 적극적인 완전학습을 수행하게 된다.

Keywords

References

  1. Ward, D. 'Technology and the Changing Boundaries of Higher Education,' EDUCOM Review 29, 1 Jan/Feb, pp.23-30, 1994
  2. Hamalainen, M., Whinston, A, and Vishik, S., 'Electronic Markets for Learning : Education Brokerages on the Internet,' Communications of the ACM, Vol.39, No.6, June, pp.51-58, 1996 https://doi.org/10.1145/228503.228513
  3. Agogino, A., 'The Synthesis Coalition : Information Technologies Enabling a Paradigm Shift in Engineering Education,' Proceedings of Hypermedia in Vaasa '94 June, Vaasa Insitiute of Technology, pp.3-10, 1994
  4. Thomas, R. 'Implications of Electronic Communication for the Open University, in Mindweave, Communication, Computers, and Distance Education,' R. Mason and A. Kaye(eds.), Pergamon Press, pp.166-177, 1992
  5. Whinston, A., 'Re-engineering MIS Education,' Journal of Information Science Education, Fall 1994, pp.126-133, 1994
  6. Katia Sycara, Dajun Zeng, 'Coordination of Multiple intelligent Software Agent,' International Journal of Cooperative Information System, 1996
  7. Sandip Sen., Edmund H. Durfee., 'On the design of an adaptive meeting scheduler,' In Prec. of the Tenth IEEE Conf. on AI Application, 1994 https://doi.org/10.1109/CAIA.1994.323694
  8. 양선옥, '멀티에이전트를 이용한 사용자 중심의 웹기반 개별 학습시스템에 관한 연구,' 박사학위논문, 숭실대학교, 1999
  9. http://grouper.ieee.org/p1484, IEEE Learning Technology Standards Committee LTSC