Theoretical and Methodological Issues in the Study of Generations

세대연구의 이론적.방법론적 쟁점

  • 박재홍 (경상대학교 사회과학대학 사회학과)
  • Published : 2001.01.01

Abstract

The primary purpose of this paper is to critically examine the theoretical and methodological issues in the study of generations. The issues include: 1) the concept of generation: 2) the basis of generational formation: 3) internal differentiation of generations: 4) the boundary problems of generations: 4) the boundary problems of generations: and 5) generational differences and generational conflict. From the investigation of these issues, two conclusions are drawn. Firstly, Mannheim's basic concepts and theoretical frameworks are very useful to understand and explain the social movements and sociocultural changes. Secondly, however, further elaboration and modification of the several concepts and frameworks are needed to deal with the problems of generations in general which are not directly connected to social movements. Several points are suggested to elaborate Mannheim's frameworks, which include the reconceptualization of generation, and introducing the concepts of “generation sects” and “manifest-latent generational conflicts”.

이 연구의 목적은 세대 연구의 이론적·방법론적 쟁점들을 만하임의 시각을 중심으로 하여 비판적으로 검토함에 있다. 여기에서 검토할 쟁점들은 1) 세대의 개념, 2) 세대 형성의 기반, 3) 세대의 내적 분화, 4) 세대간 경계선 설정의 문제, 5) 세대차이와 세대갈등 개념에 관련된 쟁점 등이다. 이러한 쟁점들의 검토 결과 다음과 같은 두 가지 결론을 얻게 되었다. 첫째, 세대문제에 관한 만하임의 개념과 이론이 매우 유용하고 지식사회학적인 통찰력이 돋보인다는 점이다. 둘째, 그의 이론이 사회운동을 설명하기에는 적절하지만 그와 직접적 관련이 없는 일반적인 세대문제를 다루기 위해서는 추가적인 개념과 이론화가 필요하다는 점이다. 만하임의 이론을 보완하기 위하여 이 논문에서 새로이 제시한 점은 1) 세대의 보다 일반적 수준에서의 개념화, 2) 세대내 분파 개념의 도입, 3) 세대차이·세대갈등에 대한 보다 포괄적인 개념적 이해의 필요성 제시, 4) 현재적-잠재적 세대갈등의 개념 구분 등이다.

Keywords