Information acquisition and searching in hypertext: Comparison Between adults and children

하이퍼텍스트상의 정보획득과 성인과 아동의 정보탐색

  • 최순희 (충북대학교 사회과학대학 심리학과) ;
  • 조경자 (충북대학교 사회과학대학 심리학과) ;
  • 이승복 (충북대학교 사회과학대학 심리학과)
  • Published : 2000.12.01

Abstract

This study investigated information acquisition from hypertext and the difference of searching behavior between adults and children. In experiment 1. we compared the amount of information acquisition from the hypertext to that of the printed text. The result showed that the performance in printed text was better than in hypertext. However. the performance of experienced (in the internet) participant showed no difference between the hypertext and the printed text. Experiment 2 compared the information-searching behavior of the adults and children in the hypertext environment. The results showed that adults performed the information-searching faster than children, yet there was no difference in the proportion of correct responses of the two groups. However. children who were more experienced in the internet and produced right answers to the 7th level questions in depth performed better and faster than the adults who were not. These results suggest that the experience in the internet is the most important factor in the searching of the wanted information.

본 연구에서는 하이퍼텍스트에서의 정보획득의 효율성과 정보탐색에서의 아동과 성인의 수행 차이를 알아보고자 하였다. 또 하이퍼텍스트의 깊이 수준이 정보탐색에 어떠한 인지적 부담 주는 지를 깊은 수준(7수준) 문제에 대한 수행 분석으로 알아보고자 하였다. 실험 1에서 성인을 대상으로 인쇄물과 하이퍼텍스트에서의 정보획득과정을 비교한 결과, 인쇄물 조건일 때 하이퍼텍스트 조건일 때보다 정보획득을 더 잘 했다. 또한 하이퍼텍스트 조건에서 인터넷 사용경험에 따라서 정보 획득반응에 차이를 보였다. 실험 2에서 성인과 아동이 하이퍼텍스트에서 보이는 정보탐색 수행을 비교해 보았다. 결과 하이퍼텍스트에서 정보탐색을 하는데 걸리는 시간은 성인이 아동보다 빨랐으나 정확반응에는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 반면에 사용경험으로 보면, 실험참가자 두 집단 모두 인터넷 사용경험이 증가할수록 탐색 시간이 더 걸렸지만, 7 수준 문제를 맞추기도 하고, 인터넷 사용경험도 많은 아동 7수준 문제를 틀리고 사용경험이 없는 성인보다 정확한 반응에서도 더 잘하였고 반응시간도 덜 걸리는 것으로 나타났다. 본 연구결과 사용자에게 익숙해지면 지식 수준이 좀 더 떨어지는 아동이라 할지라도 하이퍼텍스트에서 정보탐색을 효율적으로 할수 있으며, 이들에게는 하이퍼텍스트가 능동적인 지식획득과 정보를 탐색하게 도와주는 매체인 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. Communications of the ACM v.37 Tracking the long-term growth of the NSfnet Claffy,K.C.;Braun,H.W.;Polyzos,G.C.
  2. IEEE Computer Magazine v.20 no.9 Hypertext: an introduction and survey Conklin,J.
  3. Communications of the ACM v.31 Hypertext Smith,J.B.;Weiss,S.F.
  4. Human-Computer Interaction Preece,J.;Rogers,Y.;Sharp,H.;Benyon,D.;Holland,S.;Carey,T.
  5. Educational Technology v.31 no.5 Cognitive flexibility, constructivism and hypertext: Random access instruction for advanced knowledge acquisition in ill-structred domains Spiro,R.J.;Feltovitch,P.J.;Jacobson,M.J.;Coulson,R.J.
  6. Hypertext: Theory into practice Lost in hyperspace: Cognitive mapping and navigation in hypertext environment Edwards,D.;Harman,L.;R.McAleese(Ed.)
  7. International Journal of Human-Computer Interaction v.2 no.4 Using protocol analysis and drawing to study mental model construction during hypertext navigation Gray,S.H.
  8. Machine-Mediated Learning v.3 Acquiring information in books and superbooks Egan,D.E.;Remde,J.R.;Landauer,T.K.;Lochbaum,C.C.;Gomex,L.M.
  9. Proc. ACM CHI'89 Conf. Human Factors in Computing Systems Behavioral evaluation and analysis of a hypertext browsers Egan,D.E.;Remde,J.R.;Landauer,T.K.;Lochbaum,C.C.;Gomex,L.M.
  10. Proc. Human Factors Society 36th Annual Meeting The effects of using a hypertext tool for selecting design guidelines Fox,J.A.
  11. Cognitive Engineering in the Design of Human-Computer Interaction and Expert System User interface design and evaluation for an electronic encyclopedia Shneiderman,B.;Salvendy,G.(Ed.)
  12. Hypertexts: Concepts, systems, and applications Interactive text processing by inexperienced (hyper-) readers Route,J.F.;A.Rizk(ed.);N.Streitz(ed.);J.Andre(ed.)
  13. The Psychology of Menu Selection: Designing Cognitive Control at the Human/Computer Interface Norman,K.L.
  14. 연세대학교 석사학위논문 자료 구조 정보가 하이퍼텍스트의 점보 탐색에 미치는 영향 박준아
  15. Principles and Guidelines in Software User Interface Design Mayhew,D.J.
  16. International Journal of Man-Machine Studies v.20 The depth/breath trade-off in the design of menu-driven user interfaces Kiger,J.I.
  17. SIGCHI Bulletin v.18 Menu structure and ordering of menu selection: Independent or interactive effects? Schulz,E.E.;Curran,P.S.
  18. 연세대학교 석사학위논문 Electronic Information Guide 메뉴 구조가 정보 탐색에 미치는 영향 오창영
  19. Children's thinking: What develops? Knowledge structure and memory development Chi,M.T.H.;R.S.Siegler(Ed.)
  20. Presentation at the Workshop on Interactions among Aptitudes, Strategies, and Knowledge in Cognitive Performance Expert knowledge, general abilities, and text processing Schneider,W.;Koerkel,J.;Weinert,F.E.
  21. 코스모스 칼세이건