A Coordination Agent Model based on Extracting Similar Information

유사 정보 추출에 기반한 조성 에이전트 모델

  • 양소진 (삼성전자 네트워크 사업부) ;
  • 이현수 (동양공업전무대학 전산경영기술공학부) ;
  • 오경환 (서강대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2001.06.01

Abstract

Speaking generally, agent-based technology is a kind of technology to handle the flood of information resulted from the popularization of the internet. Agent system is a multi-distributed system which consists of both homogeneous and heterogeneous agents. Generally there is a coordination agent in between which is in charge of control and m message flow among the application agents. The purpose of this thesis is to propose a coordination method among agents, some of which provide informations and some of which request them. In multi-agent system, the Information Providing Agent(IPA) registers its capabilities to Coordination Agent(CA) and the Information Requesting Agent(lRA) requests CA what it needs. To coordinate them with satisfactory results the coordination agent ought to have an ability to return a relatively proper data to the requester which is supposed to be similar even though it is not so exact as was intended. For this, this thesis proposes a scheme for an coordination agent to find an IPA which provides an information which correlates most closely with that of IRA.

90년대 들어 각광받고 있는 에이전트 기술은, 동현 또는 이형의 에이전트가 각자 맡은 일을 해결하는 일종의 멀티분산 시스템으로, 조정 에이전트가 여러 응용 에이전트의 통신과 제어를 담당하는 멀티 에이전트 시스템이 주류를 이룬다. 에이전트 기반 응용 기술로는 인터넷 정보검색, 온라인 쇼핑, 메시징, 네트워크 관리등이 있는데, 포괄적으로 본다면 이러한 기술은 인터넷의 보편화에 따라 넘쳐나는 정보를 효율적으로 다루기 위한 기술이라고 볼 수 있다. 본 논문의 목적은 유사도와 강화 학습을 사용하여, 정보를 제공하는 에이전트와 정보를 요청하는 에이전트간의 연결을 매개하는 조정 에이전트(Coordination Agent, Middle Agent) 구현 방식을 제안하는데 있다. 정보 에이전트를 사용하는 멀티 에이전트 시스템에서, 정보 에이전트는 조정 에이전트에게 자신의 정보를 등록하고, 질의 에이전트는 조정 에이전트에게 원하는 질의를 요청함으로써, 서로에 대한 지식 없이도 정보의 교류가 가능하다. 그러나. 정확한 정보의 교류가 가능하기 위해서는 정보 에이전트가 자신이 제공하는 정보를 조정 에이전트에 등록했을 때, 등록된 정보와 정확히 일치하지 않는 정보를 지의 에이전트가 요청했을 경우에 대한 적절한 대처 방안이 마련되어야 한다. 이를 위하여 본 논문에서는 질의 에이전트의 질의와 가장 밀접한 정보를 제공하는 것으로 판단되는 정보 에이전트를 찾는 방안을 제안하고 가상의 실험공간에서 얻어진 결과에 대하여 타당성을 검증한다.

Keywords