The Effect of Various Factors on the Academic Achievement in ′the Food and Nutrition′Units in Practical Arts

식생활 관련 변인들이 실과 식생활단원의 학업성취에 미치는 영향

  • Published : 2001.07.01

Abstract

This study investigated the effects of factors on the academic achievement in the 'Food and Nutrition' units in the Practical Arts : factors such as gender. family and home environment. and participation in. interest in attitude toward. and encouragement by mother in meal management. The factors were surveyed for 453 grade four elementary students (226 boys and 227 girls) and their mothers in Busan. The extent of participation in meal management. of interest. of attitude. and of the mother's encouragement was broken into three groups. Upon completing the 'Table Setting with Fruits'unit. the students'academic achievements were evaluated and compared according to these factors. The results were as follows : 1. The girls participated in meal management more frequently than the boys. Most of the children exhibited a high interest. the girls showing a higher interest than the boys. Both sexes showed a positive attitude toward meal management. Mothers encouraged girls more often than boys to manage meals at home. 2. The academic achievement of the girls was higher than that of the boys. Children living in apartments and more affluent environments scored higher than those who were less well off and living in independent households. 3. Those who frequently participated in meal management. exhibited a high interest. and showed a positive attitude towards it. achieved higher scores than those who showed a lower interest. less positive attitude. and only occasionally participated in it. 4. Those who were encouraged frequently to manage meals by their mother showed a tendency to score higher than those who wee encouraged only occasionally. In conclusion. academic achievement in the 'Food and Nutrition'units in Practical Arts was affected by gender. domestic economy. type of residence. participation in meal management in the home. interest in it. attitude toward it. and encouragement in participation by the other. Thus academic achievement in food. nutrition. and meal management is dependent upon both the school and home environments. Children would learn more in the 'Food and Nutrition'units when their parents set a positive and encouraging environment in the home.

Keywords

References

  1. 한국가정교육학회지 v.11 no.2 남·여 중등학생의 식사관리에 대한 인식과 참여 실태조사 강영희;김영남
  2. 초등학교 교육과정 교육부고시 제1997-15호 교육부
  3. 한국가정관리학회지 v.15 no.1 가정기기가 가사노동 수행과정에 미치는 효과 김성희;이기영
  4. 초등 실과학습의 생활화에 관한 경로분석 김주이
  5. 창의성 교육 김학수;허창규
  6. 국민학교 실과 교육의 정의적 행동 특성과 학업성취도 류청산
  7. 한국실과교육학회지 v.10 no.1 초등 실과교육 현장실태 조사 및 발전 방향에 관한 연구;서울시내 초등학교를 중심으로 박순자;정덕희
  8. 한국실과교육학회지 v.13 no.1 실과학습의 생활화와 관련변인 배상완;나승일
  9. 한국실과교육학회지;부산지회지 v.4 no.1 초등학교 아동들의 생활관리 실태에 관한 연구 상정기;김계동
  10. 부모의 양육태도와 국민학생의 정신건강과의 상관 신경숙
  11. 한국가정과교육학회지 v.8 no.1 자취하는 남 · 녀 고등학생의 영양지식과 식생활 관리 및 식사실태 안성자;김영남
  12. 한국실과교육학회지 v.12 no.3 실과 식생활영역의 수행평가도구 개발연구 이미자;윤인경
  13. 대한가정학회지 v.37 no.3 중·고등학생의 가사노동 참여에 관한 연구 이지선;조혜정
  14. 제 6차 가정과 교육과정에 대한 남녀 중학생의 학습내용 흥미도와 실생활 적용도 이준임
  15. 중학생의 기술에 대한 태도와 관련변인 이춘식
  16. 직업교육연구 v.16 no.1 초등학교 학생들의 실과교육에 대한 태도와 관련변인 조순옥;박행모
  17. 한국실과교육학회지 v.10 no.2 21C를 대비한 교육과정 개혁에 따른 초등실과 교육과정개발의 구조적 모형과 그 타당성 분석 최유현
  18. 한국가정과교육학회지 v.12 no.3 중학생의 가사노동에 대한 의식 및 참여도에 관한 연구 채금희;최동숙
  19. 남녀중학생의 가족영역 가정과 교육에 대한 필요도·실생활 적용도의 연구 한혜숙