An Analysis of Consumer Education for Consumption Values in the Elementary School Textbooks

초등학교 소비자가치관교육 내용분석

  • 김영옥 (서울대학교 생활과학대학 소비자학과)
  • Published : 2001.02.01

Abstract

This study analyzes consumer education for consumption values in the elementary school textbooks to provide information useful in revising the curriculum in the future. The textbooks for the 4th, the 5th, and 6th curricula, which are 334 volumes in total, are analyzed by the context-analysis method. Context unit is used as the analysis unit and the number of pages is used as the system of enumeration. According to the analysis, the areas taught most frequently in current curriculum are \"frugality and reuse\" and \"the planned consumption\", while the areas taught least are \"impulsive and conformity consumption\" and \"the concept of consumer and the consumers role\". It was also found that current programs are not well organized in terms of continuity, sequence, and integration.

Keywords

References

  1. 초등학교 교육과정 해설(Ⅰ), (Ⅱ), (Ⅲ) 교육부
  2. 청소년소비자의 동조적 상표선택행동에 관한 연구 김나연
  3. 학교 아동소비자 교육내용의 구성과 분석 김영옥
  4. 청소년소비자의 소비가치와 소비행동의 합리성 권미화
  5. 초등학교 소비자교육 프로그램 개발에 관한 연구 박연옥
  6. 국민학생의 소비행태 분석과 소비자교육의 방향 박종복
  7. 의복동조에 관한 연구-의복동조 동기의 유형 관련 변인 및 준거 집단을 중심으로 박혜선
  8. 소비자교육 관련 교과서내용 집필 방향 이득연;송순영
  9. 청소년소비자의 물질주의 성향에 관한 연구-준거집단 영향을 중심으로 이은정
  10. 초ㆍ중ㆍ고등학교의 경제교육 관련 교육과정 및 교과서 분석 조영달(외 저)
  11. 청소년의 소비지향적 태도와 과시소비성향에 관한 연구 편세린
  12. 학생 소비행태와 학교소비자교육 실태 한국소비자보호원
  13. Journal of Consumer Research v.9 Developmental recognition of consumption symbolism Belk, R. W.;Bahn, K. D.;Mayer, R. N.
  14. Competency based consumer education Center for Consumer Education Service
  15. Consumer education curriculum Connecticut State Department of Education
  16. Content analysis: an Introduction to its methodology Krippendorff, K.
  17. Children as consumers' insight and implication McNeal, J. U.
  18. Modern elementary curriculum Shepherd;Ragan
  19. Fundamentals of curriculum development Smith, B. O.;Stanley, W. O.;Shores, J. H.
  20. Curriculum development: theory and practice Taba, H.
  21. Basic Principles of curriculum and instruction Tyler, R. W.
  22. Curriculum: Principles and foundations Zais, R. S.
  23. 소비자교육의 교육모형 개발연구;사회교육을 중심으로 이득영;송순영