Abstract
As standardized test and current perfomance assessment have some problems in the aspects of contextuality, authenticity and intelligence faimess, the aim of this study is to propose an 'intelligence-fair and authentic assessment(IFAA)as an appropriate altemative and to make sure of the probability of its application. In geographical education, an idealistic assessment can be realized when the tasks bear authenticity, multiple intelligence of students are accepted and the objective are confirming with general purpose. IFAA model consists of 5 elements. They are the selecting for strategic ideas, the developing a real-life task, the constructive instructing with teacher, the offering opportunity of multiple representation and the allotting of marks for each items, IFAA model proposed in this study is worth considering in educational validity and realistic adaptability.
본 연구는 평가의 본질적 차원인 '<학습을 위한 평가' 에 주목하고, 전통적인 평가체제 및 공식적이 수행평가의 대안으로서 지능의 공정성을 강조하는 다중지능론과 수행과제의 자실성을 중시하는 참평가론을 접목시켜 <지능공정한 참평가 모형>을 개발하여 그 적용가능성을 보여주고자 하였다. 지리평가는 수행과제에 자실성이 내재되고, 수행주체의 다양한 지적 능력이 수용되며, 수행목표가 교육의 합목적성에 부합될 때 이상적으로 구현될 수 있을 것이다. 이를 위해 전략적 아이디어의 선정, 실생활적 지리과제의 개발, 교사의 구성적 안내, 다중지능적 표상기회의 제공, 항목별 평가척도의 적용 등으로 구성되는 지능공정한 참평가(IFAA) 모형을 구안하였고, 이를 모의지형도 작성이란 수행과제에 적용한 결과 그 지리 교육적 효용성과 타당성을 확인할 수 있었다.