구성주의 지리교육의 실천적 구성을 위한 현장 연구 II

An Action Research for the Practical Construction of the Constructivist Geography Education II

  • 송언근 (대구교육대학교 사회교육과)
  • 발행 : 2001.03.01

초록

1차 현장연구를 토대로 한 2차 현장연구 결과 다음과 같은 사실들이 밝혀졌다. 1) 현행 교과서를 중심으로 지속적이며, 심층적인 그러면서도 능동적인 지식 구성은, 선도개념을 중심으로 그속에서 내재된 지리적 지식의 구성, 이를 토대로 관련된 개념들을 구성해 갈 때 구현 가능하다. 2) 도시적 표상을 지식 구성의 결과가 아닌 과정적 도구나, 토론을 위해 매개체로 이용 할 경우, 다른 어떤 언어보다 교육적 가치가 높다고 할 수 있다. 3) 구성주의 수업을 성공적으로 이끄는 핵심 요소는 교사의 발문, 토론과 협동, 교사의 안내와 협력이다. 4) 발문 성공의 전제는 학습자들의 수준과 그들의 언어를 이해할 때이며, 토론과 협동은 교사의 안내와 협력에 의해 가능하다. 5) 구성주의의 이론을 이론처럼 구현하는 가장 중요한 토대는 체화된 구성주의 이론을 위한 교사의 실천적 노력이다. 이는 현장연구를 통해 가능해진다.

This is the second segment of an action research on the constructivist geography education.(1)Deeper and lasting construction of knowledge may be possible especially when some key or leading concepts are utilized, around which other related concepts may be further explored. (2) Graphic languages may be more pedagogically effective than any other language, when they are viewed as means of learning may be the teacher's questioning, cooperative discussion, and the teacher's guidance and assistance. The questioning by the teacher seems effective when it is appropriate to the different levels of learner's comprehension, and cooperative discussion among thern seems productive with the teacher's attentive guidance. And, (5) constructivism may best be understood when teachers try to embody it in their own classrooms. This may be part of the context in which action research is called for.

키워드

참고문헌

  1. 대한지리학회지 v.35 no.1 지리교육의 구성주의적 접근을 위한 또 하나의 구성: 레지오 에밀리아적 접근법을 중심으로 송언근
  2. 대한지리학회지 v.35 no.4 구성주의 지리교육의 실천적 구성을 위한 현장연구 Ⅰ 송언근
  3. 교육에서의 질적 연구: 방법과 적용 이용숙;김영천(편)
  4. 사회학 연구 v.3 민속방법론의 사회 세계 인식 양창삼
  5. 질적연구의 역사 이종일
  6. 대구교육대학교 초등교육연구논총 v.7 현장연구의 필요성 조용기
  7. 질적 연구: 방법과 사례 조용환
  8. 한국 스포츠 교육 학회지 v.2 no.1 교사 현장 개선 연구 최의창
  9. 한국 스포츠 교육 학회지 v.3 no.1 교사연구와 체육교사연구 최의창
  10. 문화인류학 현지조사방법 한경구;김성례(역)
  11. New Directions in Action Research Zuber-Skerritt, O.
  12. Handbook of Qualitative Research Denzin, N. K.;Lincoln, Y. S.
  13. International Action Research: A Casebook for Educational Reform Hollingsworth, S.
  14. Professional Development Through Action Research in Educational Settings O' Hanlon, C.