The Design and Implementation of Learning Structure for Tutorial Web Courseware

개인교수형 웹 코스웨어의 학습구조 설계 및 구현

  • 안성훈 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김동호 (청주교육대학교 전산교육과) ;
  • 김태영 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과)
  • Published : 2000.02.29

Abstract

The good courseware must have the me끼ts of computer and must be designed according to principles of instruction. Therefore, we propose a model of learning structure for tutorial web courseware on the basis of elaboration theory that can give us the suitable design strategies of contents for web courseware. This model is suited to the level learning and individual learning because it is constructed of six factors - epitome, precedence learning, basis learning, depth learning, summarizer, synthesizer. We also make a tutorial web courseware to apply this model and evaluate effects in comparison with the existing tutorial web coursewares.

좋은 코스웨어란 컴퓨터라는 매체가 가진 장점을 최대한으로 살릴 수 있고 수업설계의 원리에 따라 설계된 것이다. 따라서 본 논문에서는 웹이라는 매체의 특성을 가장 잘 표현해 줄 수 있는 정교화 이론에 따라 개인교수형 웹 코스웨어의 내용구조 모델을 제시하였다. 이 모델은 개요정리, 선수학습요소, 기본학습, 심화학습, 요약정리, 종합정리 등의 여섯 가지 요소로 구성되어 있어 수준별 학습이 용이하고 개별학습에 적합하다. 또한, 제시한 모델을 개발에 실제 적용하여 개인교수형 웹 코스웨어를 제작하고, 기존의 개인교수형 웹 코스웨어와 비교하여 효과성을 검토하였다.

Keywords