교육환경에서의 원활한 의사소통을 위한 웹페이지의 효과적 활용방안

The Effective Method of Webpage Uses for Communication-rich Educational Environments

  • 김미량 (성균관대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Mi-Rang (SungKyunKwan University, Dept. of Computer Education)
  • 발행 : 2000.02.29

초록

본 연구에서는 현 시점에서 인터넷 환경을 교육의 목적으로 유용하게 활용할 수 있는 방법으로 학급 홈페이지를 제안하고 있다. 이는 현재 체제의 인프라가 감당할 수 있으며 교수자 및 학습자 모두 '교육'이라는 화두로 인터넷 환경에 빠르게 적용가능한 대안적 방법으로 판단되기 때문이다. 양질의 교육활동은 그 구성원간의 완만하고 역동적인 의사소통을 전제로 이루어지는 상호작용의 과정임을 전제할 때 학급 홈페이지는 교육활동의 중심이며 수혜자인 학습자가 보다 주체적으로 자선의 교육활동을 구성하도록 돕는 새로운 교수 학습의 장이 될 수 있다.

For a Web, it can be a communication-rich environment that helps educaitonal dialogue among participants, including learners, instructors, and instructional materials. As an example, this study is intended to show a "classroom homepage" which provides even users with cyber place for educational communications. Within this Webpage, users can share available educational materials, experiences, opinions about specific matters and even their serious problems. The existence of this kind of communication channel helps to motivate every users to consider others' situations and understand one another. This Webpage called classroom homepage is suggested as a prototype for enjoying possible educational activities from the perspective of learners.

키워드