공학교육연구 (Journal of Engineering Education Research)
- 제3권1호
- /
- Pages.53-62
- /
- 2000
- /
- 1738-6454(pISSN)
- /
- 2713-8283(eISSN)
선취 학점 인정을 위한 예비대학 프로그램 개발
Articulated Educational Program Development for the credit transfer
- Park Sung-Jong (Daecheon College Division of Electric & Computer Eng.) ;
-
Han Myoung-Seok
(Daecheon College Division of Electric & Computer Eng.) ;
-
Kim Kab-Il
(MyongJi Univ. Div. Electrical Eng.)
- 발행 : 2000.06.01
초록
본 연구의 목적은 2+2 연계 교육 활성화를 위한 예비대학 프로그램 적용에 있으며 이를 위해 실업계 고교 교사 및 학생들을 대상으로 의견 조사를 하여 선취 학점 인정을 위한 프로그램을 개발하였다. 본 연구를 통하여 기술을 습득하고 미래에의 대처 능력을 갖추어 한번 속한 직업분야에서 다른 분야로 전이 할 수 있는 기본 기술을 제공할 수 있는 프로그램을 제안하였다. 그리고 대학의 선취 학점 인정을 위한 실습 주제 및 실습 내용을 결정하였고 이를 통해 예비대학 프로그램을 개발하였다.
The purpose of this study is to modify the bridge program especially for active 2+2 articulated educational system. The bridge program was assessed through the survey on opinions of technical high school teachers. Through this study, technical skills, coping skills in future, and the basic set of skills which takes to transfer from one jobs or areas of works to another are suggested. For college to approve credit transfer, the articulated practical subjects and their educational contents and also prototypes of bridge program were developed.
키워드