Group Brainstorming Activity according to Sasang Constitutional Medicine

사상체질 분류에 의한 브레인스토밍 집단 구성 연구

  • Jeon, Kyung-won (Department of Early Childhood Education, Kwangju University)
  • 전경원 (광주대학교 유아교육과)
  • Published : 2000.06.30

Abstract

Creativity is the most important characteristic and ability in the 21st century. Recently leading people in Korean society are aware of the significance of the enhancement of the creativity. However, Korean students are less likely to take initiative or depart from standard ways of thinking or doing things, because Korean Confucius culture puts an emphasis on collectivism. An individual has an obligation to conform in order to avoid conflict and maintain social harmony. The rule of respecting parents and teachers leads to a lack of self-expression and entails silence. Brainstorming technique developed by American Osbron, who originated the group brainstorming in 1953, is the most popular creative thinking method for the students. Brainstorming technique has two principles : ideation can be more productive if criticism is concurrently excluded; The more ideas the better. In doing BS, each panel should consist of chairperson, an assistant chairperson, recorder, and 10 others including 2-3 females. However there are several problems in doing group BS, such as production blocking, uniformity thinking, evaluation apprehension, and social loafing. This study was undertaken to investigate the proper way of forming Brainstorming groups with Korean students according to the Sasang Constitutional Medicine originated by Korean Lee Je-ma in 1894. Human beings are classified in four group in Sasang Constitutional Medicine : Taeyang-In, Teaum-In, Soyang-In and Soum-In. Two Yang-Ins are more self-expressive : Taeyang-In has very unique ides and thoughts; Soyang-In is very humorous and like to present his/her ideas. On the other hand, two Um-Ins are passive and are not likely to speak out their ideas in group. Therefore, in this investigation firstly, the brainstorming group was formed with two Yang-Ins (Taeyang-In and Soyang-In) and two Um-Ins(Taeum-In and Soum-In) separately and secondly, Yang-Ins and Um-Ins were mixed. And the first method was compared with the second method in terms of the degree of participation of the group members and finally the better grouping method to produce more and better ideas was discussed and suggested for the educational system.

1950년 Guilford가 창의성의 중요성을 강조한 이후 창의성 계발에 대한 관심은 교육계에서 지속되어 왔다. 최근 들어 창의성은 더욱 강조되어 기업체는 물론 학교 현장에서도 창의력을 신장하기 위해 다양한 교수학습 방법을 모색하고 있다. 이 중에서 Osborn에 의해 개발된 집단 브레인스토밍은 어떤 구체적인 문제를 해결하기 위한 자유연상 기법의 한 가지로 전세계적으로 널리 적용되고 있다. 브레인스토밍의 원칙은 주어진 시간 안에 많은 아이디어를 내야 하기 때문에 평가를 유보해야 하고, 타인의 아이디어로부터 히치하이킹이 가능해야 하고 우스꽝스러운 아이디어도 받아들여야 한다. 그런데 유교문화권의 한국인들은 발표력이 부족하고, 타인의 시선을 의식하기 때문에 브레인스토밍이 효과를 제대로 거두지 못하고 있다. 또한 집단 BS에서 발생하는 아이디어 생산 차단현상, 획일적인 사고, 평가불안, 사회적인 태만성과 같은 문제로 인하여 아이디어의 양과 질이 감소하기도 한다. 그래서 본 연구에서는 1894년 이제마에 의해 창안된 사상체질 분류(태양인, 태음인, 소양인, 소음인)를 토대로 하여 어떠한 방식으로 집단을 형성할 때 아이디어가 많이 나올 수 있는가에 대한 문헌 분석을 하고자 한다. 또한 본 연구에서는 예비관찰을 실시한 내용을 근거로 하여 창의적인 잠재능력이 최대한 발휘될 수 있는 집단 형성과 이에 적절한 교수 학습 방법을 제안하고 있다. 이러한 연구를 하기 위해 태양인과 소양인으로 구성된 양의 집단과 소음인과 태음인으로 구성된 음의 집단 학생들의 집단을 관찰하여 양과 음의 집단을 혼합하여 집단을 형성하였을 때를 비교하여 각기 브레인스토밍의 참여도를 분석하였다. 이를 근간으로 하여 교육 현장에서 집단 브레인스토밍을 실시할 때 고려해야 할 몇 가지 유의사항을 제안하고 있다.

Keywords

References

  1. 서봉유치원 부모교육 자료집 생활의학으로서의 사상체질의학 김선호
  2. 한겨레 21 스무 살의 TTN
  3. SBS 뉴스추적 온고이지신
  4. 브레인스토밍의 문제점과 해결 방안 연구 v.2 no.1 전경원
  5. 창의력교육연구 v.1 no.1 브레인스토밍에 관한 문헌고찰 전경원
  6. 미국 10차 창의성 학회 발표 논문 '동.서양의 창의성 합류적 접근'연구 전경원
  7. 창의성을 중심으로 한 유아연구 방법론 I 전경원
  8. The social psychology of creativity Amabile, T.E.
  9. Small Group Research v.24 On the effectiveness of group brainstorming-Test of one underlying cognitive mechanism Connolly, T.;Routhieaux, R.L.;Schneider, S.K.
  10. Journal of Personality and Social Psychology v.53 no.3 Productivity loss in brainstorming groups:Toward the solution of a riddle Diehl, M.;Stroebe, W.
  11. Journal of Personality and Social Psychology v.61 no.3 Productivity loss in idea-generating groups:Tracking down the blocking effects Diehl, M.;Stroebe, W.
  12. Journal of Applied Psychology v.47 no.1 The effect of group participation on brainstorming effectiveness for two industrial samples Dunnette, M.D.;Campbell, J.;Jaastad, K.
  13. Innovation : A crossdisciplinary perspective Trial by fire in an industrial setting : A practical evaluation of three creative problem-solving techniques Gryskiewicz, S.S.;Grohhaug, K.(ed.);Kaufmann, G.(ed.)
  14. Journal of Personality and Social Psychology v.43 no.6 Hakins, S.G.;Petty, R.E.
  15. Journal of Educational Psychology Production and judgement of solutions to five problems Johnson, D.M.;Parrott, G.L.;Stratten, R.P.
  16. Foundations of behavioral research Kerlinger, E.N.
  17. European Journal of Social Psychology v.3 Group versus individual performance on tasks requiring ideational proficiency(brainstorming) Lamm, H.;Trommsdorff, G.
  18. Journal of Personality and Social Psychology v.63 no.1 Latane, B.;Williams, K.;Harkins, S.
  19. Journal of Applied Psychology v.65 no.2 Effect of anticipated evaluation on individual brainstorming performance Maginn, B.K.;Harris, R.J.
  20. Applied imagination : Principles and procedures of creative thinking Osbron, A.
  21. Journal of Personality and Social Psychology v.64 no.4 Social influence precesses in group brainstorming Paulus, P.B.;Dzindolet, M.T.
  22. Journal of Applied Psychology v.53 no.40 Group and individual effects in problem solving Roter, G.S.;Portugal, S.M.